01/02/2019 – השקת BMW 3.0CS במפגש המרכזי בפתח-תקוה.

מועדון החמש הזמין להשקת BMW 3.0CS משנת 1972, במפגש המרכזי של המועדון בפתח-תקוה.

הרכב שופץ ע"י חבר מועדון החמש אבי גלברד.

ההשקה התקיימה במפגש המרכזי של מועדון החמש בפתח-תקוה.

בטקס השתתפו ראש מנהל התרבות של עירית פתח-תקווה, ענת זנזורי.
מנכ"ל דלק מוטורס שחר שמש ומנכ"ל ב.מ.וו. ברק כהן.

סדר הטקס:
– דברי פתיחה – נחום קדמיאל, יו"ר וועד מועדון החמש
– רקע היסטורי – קובי מילוא
– חשיפת הרכב המושק – אבי גלברד

סקירה הסטורית מאת קובי מילוא

חברת (BMW (Bayerische Motoren Werke נוסדה בשנת 1916 במינכן. בזמן מלחמת העולם הראשונה ייצרה החברה מנועי מטוסים, ומכיוון שלאחר המלחמה נאסר עליה לעסוק בייצור עבור התעשיה האווירונאוטית, עברה בשנת 1923 לאופנועים. כאן נכנס לסיפור ברנש יהודי בשם יעקב שפירא, מיליונר רציני בגרמניה של אותן השנים שישב במועה"מ של BMW. הוא זה שדחף את החברה בשנת 1929 לייצר מכוניות, כשההתחלה צנועה – BMW הרכיבה מכוניות אוסטין 7 תחת רישיון, והן נקראו Dixie.
במשך שנות השלושים החברה ייצרה כבר דגמים עצמאיים משלה, שהידוע בהם הוא ה-328 הפתוח שגם זכה במרוצים רבים.
לאחר מלחמת העולם ה-2 החלה BMW בייצור מחדש של כלי רכב, כאשר בשנות החמישים אפשר לומר שהיה בה בילבול מסוים – מצד אחד, מכוניות פאר מרשימות כמו ה-501, עם מנוע V8 מאלומיניום, פאר ומחיר אסטרונומי, ומצד שני ייצרה BMW את האיזטה הזעירה, ואחריה את ה-700 הקטנה.
רק בתחילת שנות ה-60, עם תחילת ייצור ה"נוייה קלאס" – הסידרה החדשה של ה-1500, הצליחה BMW להתמקד – החברה מאז מייצרת מכוניות ספורט-סדאן פרמיום ספורטיביות, כמו גם דגמי קופה וקבריולה. ל"נויה קלאס" היו, בצד דגמי הסדאן, שני דגמי קופה – ה-02 הקטנות יותר, וה-2000C/CS הארוכות יותר, כולן עם מנועי 4 בוכנות. בשנת 1968 האריכה BMW את ה-2000 כדי לאפשר השתלה של מנוע 6 בוכנות ארוך ברכב, והתוצאה נקראה 2800CS, או "סידרה E9". המכונית גם קיבלה את האף של דגם הסדאן הגדול של החברה. התוצאה היתה קופה גדולה ויפה עם מבנה הארדטופ שהורכב ע"י קרמאן, ומנוע 6 בוכנות חזק שסיפק 168 כ"ס מכובדים. בשנת 1971 נפח המנוע עלה ל-3 ליטר, המכונית נקראה 3.0CS והמנוע כבר סיפק 180 כ"ס עם קרבורטורים או 200 כ"ס עם הזרקה, וב-1973 עלה עוד ל-3.2 ליטר. נזכיר גם את דגם ה-3.0CSL קל המשקל שיוצר לצורך הומולגציה למרוצים ואת דגם ה-2.5CS שהיה "דגם כניסה זול".
סה"כ יוצרו 30,546 רכבים מסידרה E9 והיא נחשבת לאחת הקופה היפות והמצליחות של BMW. היא הוחלפה ע"י סידרת ה-6 שהצליחה לא פחות.
ועכשיו למשיק ולסיפורו האישי – אבי גלברד הוא אספן ותיק, מראשוני החברים במועדון החמש עוד מימי מפגש מילאנו. כמו BMW עצמם אבי התחיל את הדרך המוטורית-אספנית שלו עם אוסטין A35 קטנה שעדיין בבעלותו, ובסוף הגיע לקופה גדולה, מרשימה ויפה, זהה למכונית שראה בגרמניה כילד, במהלך הטיול הראשון שלו לחו"ל! גם למכונית המושקת סיפור מאד מיוחד: היא נרכשה כחדשה בשנת 1972 ויובאה לארץ ע"י תייר יהודי גרמני, מר פֶּטֶר פּוּצֶר, שאף ירד עימה לתעלת סואץ במלחמת יום כיפור כדי לשמח את החיילים ולהביא להם צ'ופרים. המכונית נשארה בארץ בבעלות משפחתו ובמשך 40 שנה לא זזה ממקומה עד שאבי גלברד מצא אותה, רכש אותה מהמשפחה ולאחר מסע ארוך בנפתולי הבירוקרטיה הישראלית הצליח להחזיר את הרכב לכביש תוך ביצוע שיפוץ מכאני מקיף ויסודי. כראוי לסיפור שכזה, יחד עם אבי הסירה את הכיסוי מהמכונית גם רבקה, ביתו של פֶּטֶר פּוּצֶר, הבעלים הראשון של ה-BMW המיוחדת.
ברכות לאבי !!!

סרטון ההשקה

צילום: עמית זקש

 

תמונות מהאירוע

צילום: יאיר שגיא

 
 

מתוך דף הפייסבוק של מועדון החמש