02/11/2012 – השקת פיז'ו D4A של נועם חצרוני.

מועדון החמש השיק פיז'ו מסחרית D4A, משנת 1956

הרכב שופץ ע"י חבר מועדון החמש – נועם חצרוני
בסיועו של חבר המועדון בני לוי
את ההשקה ארח מפגש שפלה ברחבת החנייה של ה"קניותר" בנס- ציונה.
האירוע בחסות קבוצת לובינסקי- יבואנית פיג'ו וסיטרואן
ובחסות עיריית נס- ציונה

נאום פתיחה וברכות: יו"ר מועדון החמש, נחום קדמיאל.

PEUGEOT D4A-1956

סקירה הסטורית

מאת קובי מילוא

פיג'ו היא אחת מחברות הרכב הוותיקות בעולם, והחלה את דרכה ב-1810 כמפעל משפחתי קטן לייצור מטחנות קפה בעיירה הרמניקור. המפעל עבר בהמשך לייצור להבי מסורים ואח"כ אופניים. לאחר שארמאנד פיג'ו נפגש עם גוטליב דיימלר וחלוצי רכב אחרים, הוא שוכנע כי יש ביכולתו להיכנס לעסקי המכוניות. הדגם הראשון מתוצרתו, שהיה כרכרה תלת-אופנית ממונעת קיטור, הוצג ב-1889. ב-1903 החלה פיג'ו לייצר גם אופנועים, והיא ממשיכה לייצר אופנועים וקטנועים גם כיום, בהצלחה ניכרת. ב-1919 נפתח המפעל של פג'ו בסושו, ושם הוא נמצא עד היום.

לאורך המאה ה-20 בנתה פג'ו את מעמדה כאחד מיצרני הרכב המובילים בצרפת ובאירופה כולה, ויצרה שלל דגמים מוצלחים בעיקר למעמד הביניים. הפיג'ו 201, שהוצגה בשנת 1929, הייתה המכונית הראשונה שסומנה בשיטת הסימון של פיג'ו: שלוש ספרות כשם הדגם, כאשר הספרה האמצעית היא אפס (סימן רשום של פיג'ו).מאז שומרת החברה על שיטה זו עד היום לדגמי הנוסעים שלה. בשנת 1974 רכשה פיג'ו 30% מחברת סיטרואן, והשתלטה עליה כליל ב-1976. החברה המאוחדת נקראת PSA‏ (Peugeot Société Anonyme), ושומרת על שני שמות המותג החולקים ביניהם מכללים שונים ומשאבים טכניים. נזכיר גם את ההשתלטות על קרייזלר אירופה בשנות ה-80, ואת המותג טלבו שהקונצרן השתמש בו עד תחילת שנות ה-90.

בישראל זכו דגמי החברה להצלחה יפה, כשהשיא היה בשנות ה-60 וה-70 עם ה-404 האגדית, וגם בשנות ה-80 עם ה-205 המוצלחת.

לאורך השנים יצרה פיג'ו גם דגמים מסחריים, וכוכבת ההשקה היום היא מהמיוחדים שבהם, למרות שבכלל לא נולדה בפיג'ו… בתחילת המאה ה-20 היה יצרן צרפתי קטן בשם Chenard et Walcker שבמלחמת העולם השניה, 1940, פיתח עבור הצבא אמבולנס קטן עם מנוע 2 פעימות, 2 צילינדר קדמי והנעה קדמית. המכונית שוחררה גם למכירה לשוק הפרטי, ולאחר כמה שנים נרכשה החברה כולה ע"י יצרן האוטובוסים שוסון, שבעצמה נמכרה לפיג'ו כמה שנים אח"כ והביאה איתה כנדוניה את המסחרית הקטנה. אין הוכחה לכך שעיצוב אוטובוס השוסון היה קשור למסחרית. המכונית קיבלה מנוע 4 פעימות 1,100 סמ"ק נורמלי מה-202, ואת השם D3, וגם את הבליטה הקידמית של הרדיאטור בגלל שהמנוע החדש היה ארוך יותר. התוצאה נראתה כמו… אף של חזיר, ולכן כינוי החיבה של המכונית הוא Nez de cochon… המנוע גדל אח"כ לזה של ה-203 עם 1,300 סמ"ק והשם שונה ל- D3A, ואח"כ ל-D3B. ב-1955 מציגה פיג'ו את ה-403, והמסחרית מקבלת מייד את מנוע ה-1,500 שלה ומשנה שם ל-D4A. בסוף שנות ה-50 הוצע גם מנוע דיזל, עד שבשנת 1965 הופסק הייצור והדגם הוחלף ב-J7 המודרני יותר.

המכונית יוצרה כפאנל-וואן או מיניבוס, וזו גם התצורה של כלת השמחה. הדואר הצרפתי וגם המשטרה, השתמשו ברכב להסעת שוטרים ודוורים…

תמונות מהאירוע

צילום: קובי בן-ניסן

 

מתוך פורום מועדון החמש באתר Cars-Forum ומדף הפייסבוק של המועדון