04/01/2013 – השקה כפולה במפגש המועדון בגעש: קדילק פליטווד מהשנים 1947 ו-1956

מועדון החמש הזמין להשקה כפולה של:

קדילק פליטווד S60 משנת 1947
ששופצה ע"י חבר מועדון החמש מיקי דגן.

קדילק פליטווד משנת 1956
ששופצה ע"י חבר מועדון החמש עמי לפידות.

האירוע התקיים במפגש מועדון החמש בגעש,

נאום פתיחה וברכות – יו"ר מועדון החמש, נחום קדמיאל
סקירה היסטורית – קובי מילוא.

לאירוע הוזמנו בעלי רכבים מתוצרת קדילק מכל שנות הייצור
(גם אלה שאינם חברים במועדון החמש)

 Cadillac Fleetwood S60 1947

 Cadillac Fleetwood 1956

סקירה הסטורית

מאת קובי מילוא

 

חברת קדילאק הוקמה ב-22 באוגוסט 1902, על ידי שני משקיעים שתמכו בעסקיו של הנרי פורד (ויליאם מרפי ולמואל בואן) וע"י המהנדס הנרי לילנד. מקור השם הוא בחוקר ארצות צרפתי בן המאה ה-18, בשם אנטואן דה-לה-מוט קדילאק, מייסד העיר דטרויט שבמדינת מישיגן. המכונית הראשונה הוצגה ב-7 באוקטובר 1902. היא נחשבה למכונית איכותית ומתקדמת, ונמכרה בהצלחה רבה. בשנת 1909 החברה נרכשה על ידי קבוצת ג'נרל מוטורס, והפכה למותג היוקרה של הקבוצה. מכוניות קדילאק הדגימו פריצות דרך טכנולוגיות רבות בתעשיית הרכב: התנעה חשמלית (סטרטר) למנוע בעירה פנימית ששורף בנזין (בשנת 1911), מנוע V-8 בייצור המוני (1915), זכוכית ביטחון (1926) ותיבת הילוכים אוטומטית מתקדמת (1928). במהלך שנות השלושים קדילאק ייצרה מכוניות יוקרה איכותיות וחזקות, עם מנועי 12 ו-16 צילינדרים, שהיו מתקדמים ושקטים במיוחד.

בהשקה הכפולה היום נוכל לראות את ההתפתחות של עיצוב הרכבים באמריקה בעשור שלאחר מלחמת העולם השניה. בעשור זה נטשה תעשיית הרכב את הכנפיים הנפרדות והמובחנות לטובת מבנה נמוך וזורם יותר, שנטל סממני עיצוב רבים מתעשיית מטוסי הסילון שהחלה להתפתח אז.

בשנים הראשונות שלאחר מלחמת העולם השניה שמרה עדיין קדילאק על עיצוב שמרני, ונוכל לראות בפליטווד 47 של מיקי עדיין את ה"תפיחות" בכנפיים הקידמיות והאחוריות. בשנת 1948 הוצגה הקדילאק הראשונה בעידן שאחרי מלחמת העולם השנייה, ובה נעלמו הכנפיים הקדמיות הנפרדות, ובשנת 50 גם האחוריות. הפליטווד 56 של עמי היא כבר בסגנון טיפוסי של שנות החמישים עם סגנון מוחצן ו"סנפירים" אחוריים גדולים (בהשפעת המעצב הראשי של ג'נרל מוטורס, הארלי ארל). שנת 56 היא השנה האחרונה לסנפירים המעוגלים, ואחריה עברה קדילאק לסנפירים שפיציים יותר עד לשיא של שנת 1959. משנות השישים עיצוב המכוניות הפך שמרני יותר, בהשפעת המעצב הראשי החדש ביל מיטשל, אך השפעת "הסנפירים" האחוריים על עיצוב המכוניות באה לידי ביטוי גם בדגמים מאוחרים יותר משנות ה-90.

הבדל גדול נוסף בין המכוניות המושקות הוא כמובן המנוע, שבשנת 1947 היה עדיין המנוע המסורתי של קדילאק עם ראשים שטוחים, נפח 5.7 ליטר והספק של 150 כ"ס, והוחלף בשנת 1949 במנוע OHV מתקדם בנפח קטן יותר, אבל עם יותר הספק וגמישות. בשנת 56, ברכב של עמי, עלה כבר נפח המנוע ל-6 ליטר וההספק למעל 200 כ"ס.

מיקי חבר וותיק במועדון וכבר שיפץ פלימות' יפייפיה, ואילו עמי נדבק בחיידק רק לפני שנים מועטות, אך המכנה המשותף לשניהם הוא אהבת הקדילאקים. שניהם ייבאו את הרכבים מארה"ב במצב גרוע, וביצעו בארץ שיפוצים למופת.

ברכות למיקי ולעמי!

תמונות מהאירוע

צילום: שלי קליין, בני הספל

 
 

מתוך פורום מועדון החמש באתר Cars-Forum ומדף הפייסבוק של המועדון