06/07/2019 – השקת פיאט גרנלוצ'ה 1200משנת 1959, של אלחנן דגני, במפגש משמר השרון.

מועדון החמש הזמין להשקת פיאט גרנלוצ'ה 1200 משנת 1959 במפגש משמר השרון.

רכב של החבר אלחנן דגני.

לאירוע הוזמנו בעלי פיאט מכל שנות היצור (גם אם אינם חברי מועדון החמש).

 

1959  , fiat 1200 granluce

סקירה הסטורית מאת קובי מילוט

Fiat 1200 1959

פיאט הוא אחד השמות הוותיקים בעולם הרכב – החברה נוסדה בשנת 1898 ע"י קבוצת משקיעים בראשות ג'יובאני אניילי, והמשפחה מעורבת בניהול החברה עד היום. השם פיאט הוא קיצור של Fabbrica Italiana Automobili Torino , או בעברית "מפעלי רכב איטלקיים בטורינו, היא העיר בה נוסדה החברה ובה נמצא המפעל הראשי שלה עד היום. החברה יצרה מכוניות לאורך כל המאה ה-20, אבל גם משאיות, אוטובוסים, טרקטורים ומטוסים, והיא אחד הקונצרנים הגדולים באיטליה ובעולם. במהלך השנים רכשה פיאט מותגי רכב מוכרים נוספים, בעיקר איטלקיים, כמו אלפא-רומיאו, לאנצ'יה, אבארט, וכמובן פרארי, אבל גם את קרייזלר-ג'יפ האמריקאית ולמעשה החברה נקראת היום FCA, או Fiat Chrysler Automobiles. עיקר ההתמחות של פיאט היתה תמיד (וגם היום) מכוניות קטנות חסכוניות, אבל תמיד עם "קסם" וחן מיוחדים והנאה מנהיגה. פיאט גם הקפידה לאורך השנים לייצר דגמי ספורט מהנים, ונזכיר את ה-850 ספיידר, 124 ספורט, ו-X1/9. בישראל זכתה פיאט להצלחה יפה – הפיאט העתיקה ביותר בארץ היא טורפדו מודל 1925, שלצערנו לא במצב נסיעה כרגע, אבל כולנו זוכרים גם את הבלילה משנות ה-30, הטופולינו הקטנה, וכמובן את הסדרות המפוארות של שנות החמישים והשישים – 500, 600, 850, 124, ובשנות השבעים גם את ה-127, 131, 132 וכו'. קצת על הדגם שלפנינו – 1200 Granluce: לא רבים יודעים שלמכונית הזו יש שורשים משותפים עם החיפושית – גם היטלר, וגם ידידו הדיקטטור האיטלקי מוסוליני רצו לפתח רשת כבישים מודרנית במדינות שלהם, והטילו על התעשיה המקומית לפתח רכב בנפח מנוע 1100 סמ"ק שיגיע למהירות של 100 קמ"ש באוטוסטראדות ובאוטובהנים, יוכל לטפס באלפים מחד – ולנוע בדרכי עפר מאידך והעיקר – בזול. בגרמניה, התוצאה היתה החיפושית, אבל באיטליה הפתרון של פיאט היה בדמות ה-1100 – דגם משפחתי קומפקטי, חסכוני, אבל מספיק למשפחה בת 4-5 נפשות. בשנת 1937 הוצגה התוצאה הנכספת. האבא היתה הפיאט בלילה שיוצרה משנת 1932, והאמא היתה הטופולינו המקסימה שבאה לעולם שנה קודם ב- 1936. לתינוקת קראו [1100] 508 C או ה"בלילה החדשה". הדגם הזה יוצר במשך 32 שנים בשתי תצורות ברורות: אחת מ-1937 עד 1953, ומשנת 1953עד 1969 בדגם "מרובע" וחדשני יותר עם מבנה מונוקוק מודרני שעבר שיפורים מתמידים עד שהוחלף בשנת 1969 ע"י הפיאט 128. בשנת 1957 השיקה פיאט דגם משופר ומפואר של ה-1100, שקיבל גם מנוע חזק יותר בנפח 1221 סמ"ק ומכאן שמו. ל-1200 היה בודי קצת שונה, עם שטח חלונות הרבה יותר גדול מה-1100 הרגילות ולכן זכה לכינוי "גראנלוצ'ה", ובעברית "הרבה אור", כדי לציין את התחושה האוורירית והמוארת שהיתה ליושבים בדגם החדש. למעשה, המכונית דומה ל-1100D המאוחרת יותר, אבל עם הגריל האובאלי המוקדם. הגרנלוצ'ה זכתה להרבה עיטורי כרום בתור הדגם המוביל והמפואר של משפחת ה-1100, אבל בשנת 1962 ולאחר ייצורן של 400,000 מכוניות הוחלפה ע"י הפיאט 1300 בתור הדגם המשפחתי המפואר, והותירה את הבמה ל-1100 שיוצרה כאמור עד שנת 1969. אלחנן דגני הוא חובב פיאטים ידוע, וכבר בשנת 2008 השקנו עימו פיאט 1100 יפהפיה משנת 1952. לפני תשע (!!!) שנים החל בשיפוץ הגרנלוצ'ה 1200 היפה, ואת התוצאה המרשימה ראו חברי המועדון בהשקה. ברכות לאלחנן ולמשפחה !

תמונות מהאירוע

צילום: גל רוט, רוני ברונר.

מתוך דף הפייסבוק של מועדון החמש