08/11/2013 – השקת וויליס מסחרית משנת 1958, של אודי וויקוביץ' ברחבת מוזאון ישראל בירושלים

מועדון החמש הזמין לאירוע השקה בירושלים:

וויליס מסחרית משנת 1958
שופצה ע"י אודי וויקוביץ' – חבר מועדון החמש

את ההשקה ארח מפגש מועדון החמש בירושלים,
נאום פתיחה וברכות – יו"ר מועדון החמש, נחום קדמיאל.
סקירה היסטורית – קובי מילוא.

בעלי רכבים מתוצרת וויליס מכל שנות הייצור הוזמנו לתצוגה

Willy's Wagon 1958

סקירה הסטורית מאת: יוחאי שנער

מתוך האתר – (תעשיית הרכב הישראלית

 

במלחמת העולם השנייה דרך כוכבה של חברת וויליס, שהייתה אחת משתי היצרניות של הג'יפ האגדי (יחד עם פורד).

לאחר המלחמה נשארה וויליס עם המותג JEEP וחיפשה דרכים לנצל אותו מבחינה מסחרית. בשנת 1946 השיקה החברה מין סטיישן חדשה, גבוהה ורחבה יותר מסטיישן סטנדרטית, שצוידה בפריט שהפך אותה מייד לייחודית – הנעה כפולה היישר מקו היצור. וויליס, שהמשיכה ביצור הג’יפ הצבאי לאחר המלחמה, הבינה יפה את הפוטנציאל הטמון ברעיון, ומתחה אותו מעבר לג’יפ ואל כל מי שהיה זקוק לרכב דו-שימושי עם יכולות שטח. קבלו את ה-SUV הראשון… בשנה הבאה, 1947, התרחבה משפחת הוויליס-ג’יפ וכללה מעתה גם גרסת טנדר, בהנעה כפולה או אחורית.

עדויות ראשונות ליבוא של וויליס סטיישן וטנדר לישראל ניתן למצוא כבר בראשית 1948, אך נראה שהיבוא הסדיר החל רק באפריל 1949.

התכניות להרכבתו של הוויליס בישראל הוצגו בנובמבר 1951, השנה בה נחנך מפעל קייזר פרייזר לישראל (קפרי”ש) בחיפה. הקשר עם וויליס-אוברלנד נוצר בתיווכו של ג’ו “ג’יפס” פרייזר, עד לאחרונה מנכ”ל וויליס. הוויליס החל את דרכו ככל רכב אחר של קפרי”ש: מכשיר לייצור הכנסות במטבע קשה למדינה הצעירה, ואם אפשר – גם כמה ל”י לבעלי המפעל. בשנים הראשונות נחלה משפחת הוויליס הצלחה נאה בשווקי היצוא, ודאי במונחים ישראליים, ומאות רבות של יחידות נמכרו מדי שנה. זה לא היה מקרי, משום שהצלחת הוויליס היתה כדאית לכל הצדדים המעורבים – ממשלת ישראל, היצרן האמריקאי והמפעל בישראל.

עסקאות היצוא היו כדאיות במיוחד עבור קפרי”ש, שחתמה בפברואר 1950 על חוזה עם הממשלה ולפיו ינתנו לקפרי”ש העדפות ביבוא ערכות להרכבת כלי-רכב ובמכירת הסחורה לאחר הרכבתה.

תמריץ נוסף שהביא להצלחתה של הוויליס בניכר היה אף הוא שאלה של תזמון. היצרנית האמריקאית נשארה חברה קטנה גם לאחר רכישתה ע”י קייזר באפריל 1953 וכיסוי השוק הבין-לאומי שלה לקה בחסר. בסקנדינביה, טורקיה, צרפת, פורטוגל ודרום אמריקה לא היתה לפי שעה לוויליס נציגות מקומית. אילין ניצל היטב את הפער ושימש למעשה כזרוע המכירות של וויליס בשווקים אלו. אחרי מהינדרה ההודית (1945), היה מפעלו של אילין לאתר ההרכבה השני למוצרי וויליס מחוץ לארצות הברית, ולמפעל הראשון בחו”ל שהרכיב את משפחת הוויליס. מייד אחרי חיפה הגיעו מיצובישי ביפן (ג’יפ ב-1952, יצור גרסה מקומית לוויליס סטיישן החל ב- 1956), וכן קייזר בברזיל (1954) ובארגנטינה (1957).

בסוף 1952 נשלחו לחיפה 58 ערכות סטיישן וואגון ו- 67 ערכות טנדרים, כולן בהנעה כפולה ובשנת 1953, הפכו מוצרי וויליס לעמוד השדרה של המפעל החיפאי, עם לא פחות מ- 959 יחידות ממשפחת הוויליס, ועוד 1,342 ערכות של ג’יפ CJ-3.

המכירות בישראל היו מוגבלות. נוסף לאיסורי הרכישה הכלליים על רכב חדש, שנבעו מהצורך לפקח על הוצאת מט”ח, היתה רכישת רכב בהנעה כפולה כפופה עד לתחילת 1959 לאישורו של מטה חיל התחבורה בצה”ל. בכל זאת הוצעה לשוק המקומי האפשרות לקנות וויליס או ג’יפ חדשים במסגרת “תכנית שי”. התכנית הזו היתה, כצפוי, קרקע פורייה לתחבולות שונות שאפשרו קבלת מט”ח “במתנה” מהדודים באמריקה.

בשוק המקומי היתה לוויליס הגמוניה מוחלטת כמעט: בקיומו של איסור לייבא טנדרים במשקל כולל של 2500 ק”ג או פחות, התחרות היתה שולית. הוויליס נהנה באותה עת גם מהטבות ניכרות במיסוי, בהשוואה לטנדרים מתחרים שקיבלו בכל זאת אישור יבוא מיוחד. הצטרפותה של ישראל לארגון תעריפי המכס הבינלאומי, GATT, ב- 1961, עתידה היתה לכרסם במעמדו של הוויליס בשוק המקומי. במהרה הוכיחה קפרי”ש שהצורך הוא אכן אם כל ההמצאות, וכבר בינואר 1963 חשפה את התשובה שלה לאיומי היבוא: וויליס קומפקט, טנדר זול על בסיס המסחרית הסגורה של וויליס. המחיר לצרכן (8,675 ל”י ללא גג אחורי ומושבים לנוסעים) הבטיח הצלחה, וזו הגיעה. במהלך 1964 נמכרו בישראל 398 “קומפקטים”, שהפכו אותו לוויליס הפופולארי ביותר עם סך של 41% מכלל המכירות. בסה”כ מכרה כאן אילין 661 טנדרים בשנה שאחרי הליברליזציה.

בסך-הכל הורכבו בחיפה כ- 17 אלף וויליס לגרסאותיו השונות, כש- 9,000 מתוכם נשלחו לחו”ל. הוויליס האחרון שיצא את מפעלי קייזר-ג’יפ מאז ומעולם הורכב בחיפה בקיץ 1967. זה היה סטיישן ירוק, שקיבל את מספר הרישוי 243-667.

הוויליס של אודי הוא בגרסה המסחרית ללא מושבים אחוריים, ומזכיר לכולנו את אותם סוסי עבודה מיתולוגיים שהובילו סחורה ברחבי הארץ.

ברכות לאודי!

תמונות מהאירוע

צילום: שלמה דן גדרון, בני הספל

 

בזמן השיפוץ

מתוך פורום מועדון החמש באתר Cars-Forum ומדף הפייסבוק של המועדון