17/08/2012 – השקת פיאט 1100D שנת 1965 של אהרון מעין

מועדון החמש השיק פיאט 1100D משנת 1965

הרכב שופץ ע"י חבר מועדון החמש – אהרון מעין

את ההשקה ארח מפגש מועדון החמש בירושלים ברחבת החנייה של מוזיאון ישראל

נאום פתיחה וברכות – יו"ר מועדון החמש, נחום קדמיאל.

לאירוע הוזמנו בעלי רכבים מתוצרת פיאט מכל שנות הייצור
(גם אלה שאינם חברים במועדון החמש)

FIAT 1100 D 1965

סקירה הסטורית

מאת: קובי מילוא

פיאט הוא אחד השמות הוותיקים בעולם הרכב – החברה נוסדה בשנת 1898 ע"י קבוצת משקיעים בראשות ג'יובאני אניילי, והמשפחה מעורבת בניהול החברה עד היום. השם פיאט הוא קיצור של Fabbrica Italiana Automobili Torino , או בעברית "מפעלי רכב איטלקיים בטורינו, היא העיר בה נוסדה החברה ובה נמצא המפעל הראשי שלה עד היום.

החברה יצצרה מכוניות לאורך כל המאה ה-20, אבל גם משאיות, אוטובוסים, טרקטורים ומטוסים, והיא אחד הקונצרנים הגדולים באיטליה ובעולם.

במהלך השנים רכשה פיאט מותגי רכב מוכרים נוספים, בעיקר איטלקיים, כמו אלפא-רומיאו, לאנצ'יה, אבארט, וכמובן פרארי.

עיקר ההתמחות של פיאט היתה תמיד (וגם היום) מכוניות קטנות חסכוניות, אבל תמיד עם "קסם" וחן מיוחדים והנאה מנהיגה. פיאט גם הקפידה לאורך השנים לייצר דגמי ספורט מהנים, ונזכיר את ה-850 ספיידר, 124 ספורט, ו-X1/9.

בישראל זכתה פיאט להצלחה יפה – הפיאט העתיקה ביותר בארץ היא טורפדו מודל 1925, שלצערנו לא במצב נסיעה כרגע, אבל כולנו זוכרים גם את הבלילה משנות ה-30, הטופולינו הקטנה, וכמובן את הסדרות המפוארות של שנות החמישים והשישים – 500, 600, 850, 124, ובשנות השבעים גם את ה-127, 131, 132 וכו'.

קצת על הדגם שלפנינו – 1100D.

לא רבים יודעים שלמכונית הזו יש שורשים משותפים עם החיפושית – גם היטלר, וגם ידידו הדיקטטור האיטלקי מוסוליני רצו לפתח רשת כבישים מודרנית במדינות שלהם, והטילו על התעשיה המקומית לפתח רכב בנפח מנוע 1100 סמ"ק שיגיע למהירות של 100 קמ"ש באוטוסטראדות ובאוטובהנים, יוכל לטפס באלפים מחד – ולנוע בדרכי עפר מאידך והעיקר – בזול. בגרמניה, התוצאה היתה החיפושית, אבל באיטליה הפתרון של פיאט היה בדמות ה-1100 – דגם משפחתי קומפקטי, חסכוני, אבל מספיק למשפחה בת 4-5 נפשות.

בשנת 1937 הוצגה התוצאה הנכספת. האבא היתה הפיאט בלילה שיוצרה משנת 1932, והאמא היתה הטופולינו המקסימה שבאה לעולם שנה קודם ב- 1936. לתינוקת קראו [1100] 508 C או ה"בלילה החדשה". הדגם הזה יוצר במשך 32 שנים בשתי תצורות ברורות: אחת מ-1937 עד 1953, ומשנת 1953עד 1969 בדגם "מרובע" וחדשני יותר, כאשר הרכב שהשקנו בירושלים שייך לדור זה. יוצרו דגמי סלון ,קבריולה (מאוד נדירים), מוניות ,לימוזינות, ומסחריות.

המכונית שאנחנו משיקים היום היא משנת 1965, והיא מהדור האחרון של הדגם, עם המראה המרובע יותר. נפח המנוע הוא 1089 סמ"ק, ההספק 50 כ"ס ותיבת הילוכים סינכרונית בת 4 הילוכים. כדאי לציין שהחל משנת 1964 יוצרה המכונית גם בהודו תחת השם "פרמייר פאדמיני", עד שנת 2000!

ברכות לאהרון על השיפוץ המרשים!

תמונות מהאירוע

צילום: רם מילון

 
 

מתוך פורום מועדון החמש באתר Cars-Forum ומדף הפייסבוק של המועדון