19/07/2013 – השקת מרצדס 380SLC משנת 1981 במפגש המרכזי בנוקיה

מועדון החמש הזמין להשקת רובר 10 משנת 1947

הרכב שופץ ע"י חבר מועדון החמש – ישראל סמילנסקי

ההשקה התקיימה במפגש מועדון החמש בסמוך להיכל הספורט נוקיה.

נאום פתיחה וברכות – יו"ר מועדון החמש, נחום קדמיאל.
סקירה היסטורית – קובי מילוא.

בעלי רכבים מתוצרת רובר מכל שנות הייצור הוזמנו לתצוגה
(גם אלה שאינם חברי מועדון).

ROVER 10 1947

סקירה הסטורית

מאת קובי מילוא

חברת רובר נוסדה בשנת 1878 כיצרנית אופניים, ולמעשה הגדירה את הקונצפט של האופניים המודרניות עם שרשרת. כמו יצרני אופניים רבים אחרים עברה החברה לייצור אופנועים, ובשנת 1901 החלה גם בייצור מכוניות. בשנות ה-30 החליטה הנהלת החברה לדחוף אותה up-market לקהל לקוחות שחיפש משהו יותר יוקרתי מהפורדים, המוריסים והאוסטינים. המכוניות הפכו למפוארות, עם הרבה עור ועץ כמנהג חרשי-הכרכרות הבריטים.

לאחר מלחמת העולם השניה רובר פנתה לייצוא, משום שהקצבת חומרי הגלם באנגליה ניתנה רק לחברות שהכניסו מטבע זר יקר ערך לקופת הממלכה, וכך זכו מכוניות רובר רבות יחסית להגיע לארץ ישראל בתקופת המנדט. הן שימשו את הפקידות הבכירה הבריטית.

סידרת ה-P2 כללה מספר דגמים, החל מה-10 וכלה ב-16 הגדולה יותר ששימשה את הבכירים. חלק מדגמי ה-16 נתפסו על ידי האצ"ל עם כיבוש יפו, במחסן המכס, ובאחת מהן נסע מנחם בגין בשנותיה הראשונות של המדינה, עם שבעה רוכבי אופנוע לפניו ושבעה אחריו. רובר המשיכה לייצר מכוניות מפוארות עד סוף המאה העשרים, תחת כנפי BL ואח"כ כחלק מקבוצת ROVER, אבל כיום המותג נמצא בבעלות TATA ההודית שהיא הבעלים של לנדרובר.

וחזרה לרובר שלנו – ה-10 יוצרה משנת 1933 עד 1947 ללא שינויים מהותיים. 1300 מכוניות מדגם רובר 10 יוצרו ב 1947, מתוכן 300 בלבד עם הגה שמאלי, ובודדות נשארו.

אלמנטים חדשניים במכונית:

Free Wheel המאפשר שיוט חסכוני, אך ללא בלימת מנוע.המכונית מצויידת בתופי בלם ענקיים בקוטר 12 אינץ' (30 ס"מ). מערכת הבלימה המקורית היתה מכנית, מתוצרת גירלינג. מערכת שימון מרכזית המשמנת באופן רציף 24 נקודות במרכב ובמנוע.מתלה under-slung מאחור, הגורם להנמכת מרכז הכובד ולשיפור היציבות.ריצפה מתפרקת המאפשרת טיפול במכלולי המכונית בלי לזחול תחתיה. גם המגבה (ג'ק) מופעל מתוך המכונית.החלפת הילוכים על ידי מערכת לה קראה רובר "שלט רחוק", למען השקט בתא הנוסעים.מכסה תא מטען הנפתח כלפי מטה (בניגוד למקובל) והופך למשטח משא. ציוד המכונית כולל רצועות עור להידוק הכבודה למשטח הנשיאה. הגלגל הרזרבי והכלים נמצאים בתוך המכסה הזה.מיכל דלק רזרבי בן גלון אחד. המעבר בין המיכל הראשי לרזרבי נעשה על ידי ברז חשמלי המופעל מלוח המכשירים.לוח השעונים כולל מד גובה שמן המנוע. גם לתיבת ההילוכים יש deep stick.חלון קדמי נפתח, פתחי איוורור צדדיים, וגג נפתח הם התשובה האנגלית למזגן. נקודות עיגון מיוחדות למגבים מונעות את הפעלתם האוטומטית כשהחלון הקדמי פתוח…דלתות התאבדות וגג גבוה מאפשרים להיכנס למכונית עם פראק וצילינדר ולנסוע כך לאירועים חגיגיים. ידיות הדלתות תוכננו במיוחד כך שהמעיל לא ייתפס בהן.למכונית מנוע עם שסתומים עיליים ותיבת הילוכים בת ארבעה הילוכים – אלמנטים מתקדמים יחסית לתקופה. המנוע בנפח 1400 סמ"ק.מערכת החשמל היא מתוצרת לוקס, כמובן. ריפוד מהודר המבוסס על עץ אגוז ומהגוני מלוטש, עור ושטיחי צמר.

מצד שני, אלמנטים אחרים היו מיושנים ולא מתאימים לתקופתם כבר בזמן הייצור:

מיסבי המנוע יצוקים ממתכת לבנה ואינם קליפות דקות.אין מסנן שמן, מה שמחייב החלפת שמן כל 1500 ק”מ.אין קידום הצתה על ידי ואקום, והקרבורטור פרימיטיבי ללא משאבת האצה.המתלים הם קפיצי עלים וסרנים קשיחים.בולמי זעזועים מפרקיים – בעלי אמינות נמוכה והשיפוץ שלהם קשה במיוחד.הגה בורמן-דוגלס מטיפוס בורג וחילזון המאופיין בחופש ללא מיצרים ובקושי נורא (בחניה).מערכת קירור מים פתוחה (בעליה לחרמון המנוע רתח למרות שטמפרטורת המים היתה 80 מעלות בלבד).

המכונית שהושקה היא אחות למכונית הוותיקה שבבעלות משפחת סמילנסקי משנת 1968. היא נרכשה כמקור לחלפים עבור אחותה, אבל מהר מאד היה ברור שזהו רכב הראוי להצלה ולשיקום: בלוג השיפוץ שכתב ישראל מקיף אין ספור פריטים אשר יחד יוצרים חוויה מרתקת לקורא החובב והמשפץ. לקוראים לא ניתן אלא להביע הערכה רבה לאורך הרוח וחוסר הפשרנות אותה גילה ישראל בתהליך הארוך. בבלוג גם תמונות, סקיצות, שרטוטי מערכות והסברים. התיעוד המרשים החל משלב החלום דרך שנים רבות של איסוף מתיש של חלפים מרחבי העולם, מחקר מעמיק וייצור חלפים יש מאין, הרפתקאות בדרכי הארץ, מפגשים ואנשים וסיפור אחד גדול.

התוצאה המרהיבה היא מכונית ששופצה ברמה מהגבוהות שנראו בארץ, ועל כך ברכות חמות למשפחה!

תמונות מהאירוע

צילום: ליטל אשכנזי, רוני ברונר, יוחאי רודין, קובי בן-ניסן

מתוך פורום מועדון החמש באתר Cars-Forum ומדף הפייסבוק של המועדון