21/06/2013 – השקת טטרה טטרפלן 600 משנת 1949 המפגש המרכזי בנוקיה

מועדון החמש הזמין להשקת טטרה טטרפלן 600 משנת 1949 הרכב העתיק היחיד מסוגו בארץ

שופץ ע"י חבר מועדון החמש – אריק אשפיז

ההשקה התקיימה במפגש מועדון החמש בסמוך להיכל הספורט נוקיה.

נאום פתיחה וברכות – יו"ר מועדון החמש, נחום קדמיאל.
סקירה היסטורית – קובי מילוא.

לאירוע הוזמנו בעלי רכבים 'מקוררי אוויר' כגון פורש וכ"ו מכל שנות הייצור
(גם אלה שאינם חברי מועדון).

TATRA TATRAPLAN 600 1949

סקירה הסטורית

מאת קובי מילוא

טטרה נוסדה בשנת 1850 ברפובליקה הצ'כית בעיר קופריבניצ'ה תחת השם Nesselsdorfer Wagenbau, ועסקה בתחילת הדרך בייצור מרכבות. בשנת 1897 החלה החברה בייצור מכוניות ויצרה את הרכב הראשון במרכז אירופה. טטרה ההיא נכון להיום יצרן הרכב השלישי בוותק אחרי פז'ו ודיימלר. בשנת 1919 שינתה החברה את שמה לטטרה, על שמו של רכס ההרים הידוע בסלובקיה השכנה.

שלא כמו מרבית חברות הרכב טטרה בחרה בכיוונים ייחודיים, לפיתוח – שילדה מרכזית חזקה, מתלים נפרדים, ומנוע אחורי. כבר בשנת 34 הציגה החברה דגם אווירודינמי מרהיב וחדשני שפותח לראשונה בעולם הרכב בעזרת מנהרת רוח שיועדה עד כה למטוסים. לרכב שודך מנוע 8V מקורר אויר שישב בחלק האחורי. באותן שנים המתכנן הראשי של החברה היה מהנדס אוסטרי מוכשר בשם האנס לדווינקה, שהוביל בחברה את הקונספט של הנעה אחורית ומנועים עם קירור אוויר. הצורר היטלר העריץ את עבודתו של לדווינקה, אהב לנסוע בטטרות כשביקר בצ'כיה, ורמז למהנדס מוכשר אחר, פרדיננד פורשה, שכך היא רוצה לראות את המכונית העממית הגרמנית… פורשה ולדווינקה נהגו להיפגש יחד, ופורשה צוטט כמי שאמר "פעם הצצתי מאחורי הכתף שלו, ופעם הוא הציץ מאחורי שלי…" כשהציג פורשה את הפולקסוואגן שלו להיטלר, היה ברור שהוא בעצם גנב את התכנון מטטרה ומלדווינקה, וטטרה מיהרה לתבוע את פולקסוואגן. התביעה כמובן בוטלה כשהנאצים כבשו את צ'כיה, אבל בשנות ה-60 נאלצה פולקסוואגן לשלם לטטרה פיצויים בשווי מיליוני מארק.

לאחר מלחמת העולם השנייה נטלו הקומוניסטים את השלטון בצ'כוסלובקיה ומפעל טטרה הולאם וגלה אל מעבר למסך הברזל. תחת השלטון החדש הוצג בשנת 1948 הדגם החדש, טטרפלאן – על שום דמיונו לכלי טיס (אירופלאן בצ'כית). הדגם המשיך את הקו האווירודינמי של החברה ועוצב בצורת טיפה עם שלדת מונוקוק חזקה הבנויה על קורה בודדת ורצפה שטוחה. התוצאה היתה מקדם גרר של 0.32. לטובת החיסכון קוצץ מנוע ה-V8 לחצי ועתה כלל 4 צילינדרים ו 2,000 סמ"ק מקוררי אויר בתצורת בוקסר. עוד במפרט היו בלמי דיסק (שהוצגו בטטרה עוד ב 1914), מצנן שמן קדמי ומקום ל 6 נוסעים. לא לחינם נחשב דגם זה למכונית הטובה ביותר שיוצרה בעידן הקומוניסטי.

הטטרפלאן יוצרה בשנים 1948-1952 ב-6,342 עותקים, והיא מכונית נדירה ומיוחדת.

לאחר הטטרפלאן המשיכה טטרה בייצור דגמי נוסעים, כולם עם מנוע אחורי, עד שנת 1998.

במקביל למכוניות, טטרה יצרה כל השנים גם משאיות מתוחכמות והם מיוצרות על ידה עד היום. אלו משאיות עם מתלים נפרדים והנעה של 4X4, 6X6, 8X8, 10X10 ואפילו 12X12! יצא להן מוניטין אגדי בזכות העמידות והעבירות, וגם צה"ל משתמש בהן עד היום.

וקצת על המשיק והמכונית: הטטרה שאנחנו משיקים הגיעה לארץ ע"י השגרירות הצ'כית בשנות החמישים, ועברה אח"כ רק שלוש ידיים – אריק אשפיז, חבר המועדון הוותיק והשפצן הבלתי-נלאה רכש אותה לפני כ-15 שנה מחבר וותיק אחר במועדון, וביצע שיפוץ לתפארת. ברכות לאריק, בריאות, ולהתראות בהשקות הבאות !

תמונות מהאירוע

צילום: שלומי יצחקי, יוחאי רודין, משה מצא, רוני בראונר, עופר ליינביץ

 
 

מתוך פורום מועדון החמש באתר Cars-Forum ומדף הפייסבוק של המועדון