21/09/2019 – השקת שברולט קורבט C1 במפגש המרכזי בפתח-תקווה.

מועדון החמש הזמין להשקת שברולט קורבט C1 משנת 1961, במפגש המרכזי של המועדון בפתח-תקווה.

הרכב שופץ ע"י חבר מועדון החמש אילן יוחנן.

לאירוע הוזמנו בעלי קורבט מכל שנות היצור (גם אם אינם חברי מועדון החמש).

סדר הטקס:
– דברי פתיחה – נחום קדמיאל, יו"ר וועד מועדון החמש
– רקע היסטורי – קובי מילוא
– חשיפת הרכב המושק – אילן יוחנן

 

1961, Chevrolet Corvette c1

סקירה הסטורית מאת קובי מילוא

שברולט הוא ללא ספק המותג המזוהה ביותר עם המכונית האמריקאית, והשם הפך לחלק מהתרבות של המדינה העצומה הזו. הסיפור של שברולט קשור, איך לא, לאנשים ולאגו. היו-היה איש עסקים קשוח בשם וויליאם דוראנט, שבשנת 1908 הקים את תאגיד ג'נרל מוטורס, שרכש מייד את ביואיק, אולדסמוביל, קאדילק ופונטיאק. ב-1910 הודח דוראנט ע"י הבנקים שמימנו את עיסקאות הרכישה שלו, אבל הוא לא סלח ונשבע לנקום – ואיך נוקמים באמריקה – בעסקים. בשנת 1913 חבר דוראנט לנהג מרוצים שוויצרי-צרפתי בשם לואי שברולה, אותו הוא הכיר כשלואי נהג עבורו מכוניות מרוץ בביואיק. יחד הם הקימו חברה חדשה לייצור רכב, על שמו של שברולה. החברה הצליחה מאד, ושנים ספורות אח"כ רכשה את רוב המניות של ג'נרל מוטורס, עד שבשנת 1917 השתלט דוראנט באמצעות שברולט על ג'נרל מוטורס וחזר לתפקידו כנשיא החברה. אכן נקמה יפה. בינתיים, שברולט השתלבה כחטיבה ב-GM, והתמקמה כחברה שמייצרת מכוניות עממיות יחסית, להמונים. היא הפכה יחד עם פורד לסמל של החופש המוטורי בארה"ב, מותג ששם את אמריקה על גלגלים.
בתחילת שנות ה-50 עלתה חשיבות העיצוב במכוניות של GM, כאשר את הדרך הוביל הארלי ארל, המעצב האגדי של החברה. במקביל, ראתה GM את הצלחתן של מכוניות הספורט הבריטיות הקטנות בארה"ב, והחליטה לקחת חלק בהצלחה הזו ולהציע מכונית ספורט "אמריקאית פטריוטית". בשנת 1953 הציגה שברולט מכונית תצוגה מרהיבה בתערוכת MOTORAMA וקראה לה קורבט, שם המייצג ספינת קרב מהירה וזריזה.
בעקבות התערוכה החלה שברולט לייצר את הקורבט. המכונית הציגה עיצוב מתקדם וגוף מפיברגלס, אבל שילדה שהתבססה על שברולט סדאן, מנוע 6 בוכנות עצלן, גיר אוטומטי 2 הילוכים, סרן אחורי קשיח ומעצורי תוף. הביצועים היו עלובים והמכירות כתוצאה מכך היו כה נמוכות עד שבשנת 1954 GM כמעט שסגרו את הקו. בשנת 1955 הגיע "מציל הקורבט", המהנדס הראשי של GM זורה ארקוס-דנטוב (יהודי…), ששתל בקורבט את מנוע ה-V8 החדש של שברולט יחד עם גיר ידני 3 הילוכים. השינוי הזה הפך את הקורבט למכונית ביצועים וההצלחה היתה גדולה. בשנת 1956 בוצע שינוי עיצוב (הסנפירים ירדו), הוספו אופציות למנועים כולל הזרקת דלק, וההספק המירבי עלה ל-290 כ"ס ממנוע בנפח 283 CU (4.6 ליטר). בהמשך הגיעו גם גיר 4 הילוכים, מיזוג, גג קשיח וכו'. בשנת 1961 בוצע עוד שינוי עיצוב קל, כאשר עיצוב הישבן הפך לישר יותר ובשנת 1962 הוגדל מנוע ל-327 (5.4). הדור הראשון, שבדיעבד נקרא C1, נחשב לנדיר ולקלאסי שבין הקורבטים.
בשנת 1963 הגיעה הדור השני, C2, עם שם חדש (Stingray), עיצוב שונה לחלוטין, מתלה אחורי נפרד, ולראשונה – גם דגם קופה. בשנת 1965 נוספו מעצורי דיסק ומנוע ביג-בלוק 425.
שנת 1968 הביאה את ה-C3 שייצורו נמשך עד שנת 1982, עם עיצוב אירודינמי חדש לגמרי המבוסס על מכונית התצוגה Maco-Shark. הוצע מבחר של דגמי קופה ופתוחות, ומנועי Small-Block וכמובן גם Big-Block. לאחר משבר הנפט בשנת 1973 ההספק ירד לטובת מניעת זיהום, עד לשפל של 160 כ"ס…
הדור הבא, ה- C4, הגיע בשנת 1984 והוא כבר זכאי למעמד "אספנות" בישראל. הוא יוצר עד שנת 1996 ונהנה מעיצוב מודרני ויפה.
שברולט לא קפאה על השמרים והשיקה בהמשך עוד דורות של הקורבט, C5, C6, C7, עם עיצובים מודרניים, ביצועים מצויינים, ושמירה על המסורת של גוף פיברגלס ומנוע V8 שרירי. השנה מחכים חובבי הקורבט המושבעים לדור הבא, ה-C8, שעתיד להיות מושק בתחילת 2020.

סיפור השיפוץ
אילן יוחנן הוא חבר מועדון וותיק ושפצן ידוע עם "עבר". מאחוריו פרוייקטי שיפוץ מרשימים של אופנוע הארלי-דייוידסון, ג'יפ 1942, יגואר XK140 ופורד מוסטאנג. המכנה המשותף לכל השיפוצים הללו היה ביצוע מושלם, עם רמת גימור ודיוק ללא פשרות. לפני כ-4 שנים חשק אילן גם ב"רכב ספורט אמריקאי אמיתי", והבחירה בקורבט היתה ברורה. הרכב נרכש כגרוטאה בתערוכת הרשי בארה"ב ועבר בישראל שיפוץ עד רמת הבורג, כמו שאילן יודע. העבודה כללה את פרוק המרכב מהשילדה ותיקון של שניהם, התאמות פגושים וניקלים, שיפוץ של המנוע ושידרוג מההספק המקורי של 230HP ל-270HP, תוך החלפת גל-זיזים, 2 קרבורטורים עם 4 לועות וסעפת יניקה מתאימה ומפלג עם 2 פלטינות. את העבודה השלימו צבע אדום בוהק בגימור מושלם, וריפוד פנים ללא פגם.
בהשקה התגלתה מכונית מדהימה ביופיה וברמתה – ברכות לאילן, לענת, ולכל משפחת יוחנן על השלמת היצירה !!!

תמונות מהאירוע

צילום: גבי גלזר, רוני ברונר, אנדריי נצר, עדי כהן קוקו, רוני קורבט.

מתוך עמוד הפייסבוק של מועדון החמש