22/11/2013 – השקת מרצדס 190SL 1962 של יהודה אליאס במפגש המועדון בגעש.

מועדון החמש הזמין לאירוע השקה בגעש:
מרצדס 190 SL משנת 1962

הרכב שופץ ע"י חבר מועדון החמש יהודה אליאס

נאום פתיחה וברכות – יו"ר מועדון החמש, נחום קדמיאל.
סקירה היסטורית – קובי מילוא.

לאירוע הוזמנו בעלי רכבים מתוצרת מרצדס מכל שנות הייצור

MERCEDES 190 SL 1962

סקירה הסטורית מאת: קובי מילוא

את חברת דיימלר–בנץ אין צורך להציג – החברה היא מחלוצות תעשיית הרכב, ועד היום נחשבת לאחת היצרניות האיכותיות בעולם. המותג העיקרי של החברה, מרצדס, נקרא על-שמה של מרצדס יאלינק, ביתו היהודיה של הסוכן של החברה באוסטרו-הונגריה, שהבטיח למכור הרבה מכוניות אם המכונית תיקרא על-שם ביתו.

היום נעסוק ב"שפיץ הספורטיבי" של דגמי החברה – דגמי ה-SL.

הסיפור של סידרת ה-SL מתחיל בשנת 1954, כשהחברה הוציאה דגם מרהיב בשם 300SL שמבוסס על מכונית מרוץ. למכונית היה מנוע 3 ליטר מוזרק, ודלתות מיוחדות שנתנו לה את הכינוי "כנפי שחף". בזמנו זו היתה המכונית הסידרתית המהירה ביותר בעולם. אגב – האותיות SL מגיעות מראשי התיבות בגרמנית של Sport Leicht, או "ספורט קל". בשנת 1957 החליף דגם פתוח – ROADSTER את דגם הקופה, ויוצר עד שנת 1963, אלא שה-300SL היה יקר מאד, ולכן פיתחה ויצרה מרצדס במקביל "אח קטן" בשם 190SL בשנים 55-63. ה-190 חלקה עם אחותה הגדולה את תכנון המתלים הנפרדים – עצמות עצה מקדימה ו-Swing-Axle מאחור, אבל היתה לה שילדת מונוקוק קונבנציונאלית שהיתה מבוססת על הפונטון (להבדיל משילדת הצינורות של ה-300). המנוע היה בנפח 1.9 ליטר, 4 בוכנות והתבסס על תכנון מנוע ה-300SL. עם שני מאיידי סולקס הוא נתן הספק מכובד של 105 כ"ס נטו. אותו מנוע עם פחות כח היה גם בפונטונים. למכונית היתה אופציה של גג קשיח, והיא נחשבת עד היום לאחת המרצדסים היפים ביותר, עם קווים זורמים ועדינים משל ה-300SL האגרסיבית יותר.

להבדיל מה-300, ה-190 הלכה לכיוון של יותר "פאר-ספורטיבי" מאשר ספורט טהור, והתוותה בכך את הקו לדגמי ה-SL מאז. בסה"כ יוצרו 25,881 מכוניות – הצלחה יפה.

בשנת 1963 הוחלפו גם ה-300 וגם ה-190 ע"י הסידרה השניה, הידועה עד היום בשם "פגודה" על-שם צורתו של הגג הקשיח. הפגודה יוצרה עד שנת 1971, והמשיכו אותה סידרה ארוכה של דגמי SL המיוצרים עד היום כבר בדור שישי לשושלת המפוארת. המכנה המשותף לכל משפחות ה-SL לדורותיהם הוא הקונצפט של מכונית ספורט פתוחה, דו-מושבית, עם ביצועים יפים, אבל גם הידור ופינוק לנהג ולנוסע. מין "ספורט אלגנט" אקסקלוסיבי.

ראוי להזכיר שבשנת 1996 חזרה מרצדס לרעיון של שני דגמים דו-מושביים פתוחים, עם ה-SLK שיוצרה במקביל ל-SL היקרה יותר, מין 190 מודרנית…

ה-190SL שהשקנו יובאה לארץ מארה"ב כגרוטאה חלודה ומוזנחת. המכונית שופצה ברמה גבוהה ביותר ע"י יהודה אליאס, חבר וותיק במועדון החמש. השיפוץ ארך כשנתיים ונתקל בקשיים מרובים, אך התוצאה המרשימה מפצה על המאמץ. ברכות ליהודה על השיפוץ!

תמונות מהאירוע

צילום: שלמה דן גדרון, בני הספל

 

מתוך פורום מועדון החמש באתר Cars-Forum ומדף הפייסבוק של המועדון