28/12/2012 – השקת סיטרואן טרקסיון אוונט שנת 1953 של האחים יעקב וחיים שינה בנוקיה.

מועדון החמש הזמין להשקת סיטרואן טרקסיון אוונט משנת 1953

הרכב שופץ ע"י חבר מועדון החמש – יעקב שינה וע"י אחיו חיים שינה
ההשקה התקיימה במפגש מועדון החמש בסמוך להיכל הספורט נוקיה,

נאום פתיחה וברכות – יו"ר מועדון החמש, נחום קדמיאל.
סקירה היסטורית – קובי מילוא.

חברי מועדון הדה שבו הישראלי הוזמנו להשתתף באירוע ובתצוגה!
וכן בעלי רכבים מתוצרת סיטרואן מכל שנות הייצור
(גם אלה שאינם חברים במועדון החמש)

CITROEN TRACION AVANT 1953

סקירה הסטורית

מאת קובי מילוא

 

ההיסטוריה של חברת סיטרואן החלה בשנת 1913, כאשר היא הוקמה ע"י אנדרה סיטרואן – מהנדס, ממציא ברוך -כשרונות ויזם. בשנים הראשונות ייצרה החברה גלגלי שיניים לפי פטנט מיוחד, שהמאפיין שלהם היה שיניים אלכסוניות בתצורת האות V. תצורה זו קיימת עד היום בסמלה של החברה. במלחמת העולם הראשונה ייצרה החברה פגזים לצבא הצרפתי, ולאחר המלחמה, בשנת 1919, עברה לייצור מכוניות. הדגם הראשון היה TYPE A , שנע במהירות מרבית של 65 קמ"ש , דגם זה ניתן היה להזמין ב-6 תצורות שונות, על פי רצונו וגחמותיו של הלקוח. עד ליוני באותה השנה ייוצרו כ-2,500 רכבים כאשר בשנת 1920 כבר יוצרו למעלה מ-20,200 רכבים. בשנת 1921 גם הופיעו מוניות סיטרואן הראשונות ברחובות פריס.

אנדרה סיטרואן מייסד החברה, היה חדשן וממציא, גם אם איש עסקים חלש…
הוא גם השקיע ביחצ"נות, ופעל רבות ובהצלחה בהטמעת המוצר בתודעת הציבור, ועסק לא מעט ביחצ"נות – בשנת 1922 נראה מטוס בשמי פריס שצייר בעשן את השם סיטרואן ובשנת 1925 הואר השם סיטרואן על "מגדל אייפל" באמצעות 200,000 נוריות ועשרות ק"מ של כבלי חשמל.

בשנת 1934 הציגה סיטרואן את הטרקסיון אוואנט, או בעברית "הנעה קדמית". היתה זו המכונית הראשונה בעלת הנעה הקדמית שזכתה להצלחה מסחרית וגרמה למהפכה בכל תעשיית ייצור הרכב. למכונית היה מרכב מונוקוק, ללא שילדה נפרדת, ולכן היא היתה קלה ונמוכה. במקום קפיצים רגילים השתמש סיטרואן במוטות פיתול, ומתלים נפרדים לכל הגלגלים והתוצאה היתה רכב שהצטיין באחיזת כביש מעולה וזאת בגלל מרכז כבד נמוך וההנעה הקדמית.
המכונית צוידה במנועי 4 בוכנות בנפח 1300 סמ"ק, שגדל במשך השנים עד ל-1911 סמ"ק של המכונית שלפנינו שהספקו 56 כ"ס. מכאן גם הכינוי 11, בהתאם לשיטת המיסוי הצרפתית של התקופה.

בשנת 1934 בסלון המכוניות בפריס הוצג סרט בו נראה טרקסיון אוונט נדחף מעבר לצוק בגובה 8 מטרים, נוחת על אפו, נזרק בחזרה ונוחת שוב על אפו, מבצע גלגול ובסוף נוחת על ארבעת גלגליו – רק חלון אחד נשבר, כל הדלתות נפתחו ונסגרו ללא תקלות ולאחר מכן המשיך הרכב בנסיעתו ללא בעיה.

במהלך מלחמת העולם השנייה הייצור פסק לחלוטין, הרכבים הקיימים שמשו את הצורר הנאצי ואת המחתרת הצרפתית.
לאחר המלחמה החלו שוב בייצור הדגמים הקודמים והייצור המשיך כמעט ללא שינויים עד שנת 1957, עם מעל 750,000 מכוניות שיוצרו.

הטרקסיון אוואנט הייתה אהודה על אנשי עסקים, רופאים וחקלאים עשירים, וגם על "שוטרים וגנבים", שנהנו מהיציבות המצוינת שלה בזמן מרדפים…
הטרקסיונים יוצרו בעיקר במרכב 4 דלתות ארוך או קצר, אבל גם במרכבי קופה, קבריולט ופמיליאל נדירים. דגם נדיר נוסף היה הטרקסיון 15, עם מנוע 6 בוכנות גדול יותר.

חברת סיטרואן השקיעה הון עתק בפיתוח הטרקסיון, וכתוצאה מכך נקלעה לקשיים כלכליים ונמכרה בשנת 1934 למישלן, יצרנית הצמיגים הנודעת. אנדרה סיטרואן עצמו מת משברון לב שנה אח"כ, בשנת 1935.

המחליפה של הטרקסיון היתה מהפכנית לא פחות – היתה זו ה-DS, עם המתלים ההידרופנאומטיים (שהופיעו גם בטרסיון בשנתה האחרונה), וגם אחריה שמרה סיטרואן על החדשנות והאוונגרדיות של דגמיה, כדוגמת הGS, CX, XM וכו'. במקביל, הציעה החברה גם רכבים לקהל העממי בדמות ה-2CV האגדית.

כיום סיטרואן היא חלק מקבוצת PSA שכוללת גם את פז'ו, וממשיכה להיות הסמן הימני של התאגיד בכל הקשור בחדשנות ועיצוב.

ברכות ליעקב שינה על השיפוץ וההשקה!

תמונות מהאירוע

צילום: פז בן-ניסן

 

קצת על הדגם הרומנטי והמיוחד:

"למכונית הזו לא נכנסים בבגדי עבודה או בלבוש מרושל. הלבוש המתבקש הוא חליפה מחוייטת, מגבעת מהודרת, נעליים מבהיקות ומומלצת גם סגריה, עדיף בזוית הפה. הטראקסיון אוואנט מגיחה לאויר העולם ב-1934, משתלבת היטב עם הזוהר והאלגנטיות של שנות ה-30. הצבע השולט שחור, גריל גאה מזדקר מלפנים, כנפיים עגלגלות בזרימה אווירודינאמית, חלקי ניקל בוהקים.
הטראקסיון נחקקה הבזכרון כמכונית חדשנית ודרמטית. חדשנית בזכות היתרונות הטכנולוגיים המהפכניים שהציגה, הבולטים בהם – הנעה קדמית, גוף קל ואחיד ובלמים הידראוליים. דרמטית בגלל מותו הסמוך של אנדרה סיטרואן כשנה בלבד לאחר מועד השקתה. סיטרואן לא זכה לצפות בהצלחתו של הדגם היחודי שיוצר עד שנת 1957 או בהצלחת הדגמים המיתולוגיים האחרים של המותג סיטרואן. הטראקסיון היא הראשונה בשושלת של דגמים מהפכניים שהציגה במהלך השנים סיטרואן, עליהם אומרים שהקדימו את זמנם. המיתוס של לידתה, עיצובה הרומנטי והיחודי והחדשנות המפתיעה שהציגה הפכו את ה טראקסיון ברבות השנים לאחד הסמלים הבולטים של סיטרואן ולדגם נחשק ופופולארי השורד אצל אספנים ברחבי העולם כולו. "

יואל זהר

מתוך פורום מועדון החמש באתר Cars-Forum ומדף הפייסבוק של המועדון