29/12/2012 – סיור במוזיאון הרכב של חיקה ברנשטיין ז"ל במזכרת בתיה

מועדון החמש יצא לסיור במוזיאון הרכב של חיקה ברנשטיין ז"ל במזכרת בתיה.
הזדמנות אחרונה לביקור במקום לפני פירוקו והעברתו לעין ורד.

בתוכנית:

  • סיור מודרך בסדנה של חיקה ברנשטיין ז"ל, במזכרת בתיה. ע"י אורי ברנשטיין, בנו של חיקה, שקיבל את הבאים.
  • לאחר הביקור יציאה בנסיעה משותפת לארוחה במפגש הג'חנון של מושב גבעת יערים – "המקום של שמחה" (סמוך לקיבוץ צובה).

 לכתבה באתר וואלה על האיש והמקום.

"חברי מועדון החמש אורחים וחובבים חברו לסיור בפינה הנוסטלגית הזו, עדות דוממת למפעל חיים של מכונאי יוצר ובעל חזון.
למעלה משבעים איש הסתובבו היום בסדנה, ממששים חלקים, מתפעלים מהמכניקה, מהאיכות והדיוק בעבודה שנעשתה על כלי הרכב, מחתכי המנועים והרכבים שנועדו ללימוד וחינוך, מתיבות התצוגה שמכילות מכונות מיניאטוריות ומדויקות של מכונות נגרות, מוסך על שלל המכשירים, מהסדר בו אוכסנו כלי העבודה והחלפים. מהפירוט והפשטות בה יוצרו החלקים ועם זאת מהמורכבות שמאחריהם, דוגמאות:

  • מנוע פורד מוטה ב45 מעלות ליצירת מרכז כובד נמוך ומכסה שטוח (קצת לפני שהשיטה הפכה מקובלת), יצירת מערכת שימון ע"י קדיחת מעברים נוספים בראש המנוע לפתרון השימון.
  • שידוך מנועים שונים מלפנים ומאחור ובניית מערכת שילוב בינהן, אפשרות להפעיל כ"א בנפרד בהתאם לצורך והשטח – יותר כח קדימה או אחורה.
  • שילוב קומפרסור בשילדה לשליטה על גובה המיתלים, יעול מערכת הזנת הדלק ע"י שילוב של מע' הזרקה ישירות לסעפות.

להזכירכם -שנות ה70'-80', סדנאות שיפורים בארץ הס מלהזכיר, מירוצי אשקלון טרם החלו כשמרבית הפטנטים כבר נסעו.

כל הפעילות הזו נעשתה ללא תמיכת יצרנים, ללא שימוש בתוכנות ומכונות CNC, אין חיתוכי ליזר או חלפי אפטר מרקט, רק חלקי רכב משומשים, שאריות מהמוסך שהפעיל ברחובות עד יציאתו לגימלאות, גרוטאות שאסף והפכו לחומר ביד היוצר, הכל מראשו הקודח וזוג ידיו המצוינות, במוסך שמאחורי הבית.

קהל החברים שתה בצימאון את ההסברים של אורי על אביו. על השעות אותן השקיע, על חוסר ההתפשרות ומציאת פתרונות יצירתיים, על הנסיון להקים מסלול מירוצים במזכרת בתיה, על החזון שהיה ואיננו עוד.

זה המקום לומר תודה רבה לאורי על ההזמנה והשיתוף.

המוזיאון יפורק החל מהשבוע הבא והכוונה היא שבמשכן החדש במושב עין ורד יעשה שחזור לאוסף הרכבים וכפי שאורי הסביר – בדיוק בסדר בו נבנו הרכבים מהראשון לאחרון . מאחר ואין שום שרטוטים או תכניות הם ינסו לעקוב אחר האבולוציה של התכנון ולשחזר את הרכבים למצב נסיעה. אורי ישמח לכל עזרה בהמשך בעבודות השחזור."

קובי בן-ניסן
רכז מפגש שפל

תמונות מהאירוע

צילום: פז בן-ניסן

 

מתוך פורום מועדון החמש באתר Cars-Forum ומדף הפייסבוק של המועדון