מועדון הרכב והאספנות בישראל

Israel Classic & Collectors Vehicle Club

נשים ורכבי אספנות קלאסיים – הדרך לשיוויון, מייל אחר מייל – חיה סגל

נשים ורכבי אספנות קלאסיים- הדרך לשיוויון, מייל אחר מייל…

מי אמר שבנות לא אוהבות מכוניות ?? ההנחה הרווחות בקרב הציבור שרוב הנשים סולדות מרכבים ישנים לאור הריח הנודף מהאגזוז, הרעש מהמנוע, השמן הדולף והתקלות המכניות. מכוניות עתיקות, הידועות גם כמכוניות קלאסיות, הם רכבים הנחשבים לבעלי משמעות היסטורית או תרבותית גבוהה. הם בדרך כלל בני 30 לפחות ולעתים קרובות קשורים לעידן, סגנון או עיצוב מסוים. לרוב איסוף מכוניות קלאסיות נחשב כתחביב הנשלט על ידי גברים אבל זה רחוק מאוד מהאמת. במהלך השנים נשים עברו ממושב הנוסע למושב הנהג וכיום הן הפכו לחלק בלתי נפרד ממכונת הזמן הקלאסית הזו.

נשים מעורבות בקהילת המכוניות הקלאסיות במשך שנים רבות, התשוקה והידע שלהן חזקים בדיוק כמו עמיתיהם הגברים. לאורך ההיסטוריה, נשים מילאו תפקיד משמעותי בעולם מכוניות הוינטג', הן כבעלות והן כנהגות. הם משתתפות בתערוכות רכב, מצטרפות למועדוני רכב, ואפילו מחזיקות ומשחזרות רכבים קלאסיים בעצמן. תחביב המכוניות הקלאסיות מסביר פנים ופתוח לאנשים מכל המינים, וזו הזדמנות מצוינת עבור נשים להתחבר לאחרים החולקים את אהבתם לרכבים קלאסיים. על ידי פירוק סטריאוטיפים מגדריים ואימוץ הגיוון, קהילת המכוניות הקלאסיות ממשיכה לצמוח ולהתפתח.

נשים תמיד היו חלק בלתי נפרד מקהילת מכוניות הוינטג', למרות התפיסה ארוכת השנים שמדובר בתחביב הנשלט על ידי גברים. בעבר נשים נדחקו לא פעם לתפקיד הנוסעות, אך כיום יותר ויותר נשים עולות על ההגה, הן בעלות ידע מכני והופכות לחובבות מכוניות וינטג' בפני עצמן. מכוניות וינטג' מילאו תפקיד משמעותי בהיסטוריה של נשים ושימשו סמל לשחרור האישה. בתחילת המאה ה-20, נשים החלו לתבוע את עצמאותן, ומכוניות נתפסו כדרך להשתחרר מתפקידי המגדר וההגבלות המסורתיות.

בתחילת המאה ה-20, נשים נתפסו כנהגות משניות, שנדחקו למושב הנוסע בזמן שגברים נהגו ברכבים. עם זאת, ככל שתעשיית הרכב גדלה ומכוניות הפכו נגישות יותר, נשים החלו לקחת תפקיד פעיל יותר בתרבות הנהיגה והמכוניות. אחת הנהגות הראשונות שעשתה לעצמה שם הייתה אליס הוילר רמזי, שבשנת 1909 הפכה לאישה הראשונה שחצתה את ארצות הברית לרוחבה, במכונית מקסוול, ממנהטן לסן פרנסיקו-  קליפורניה במסע שנמשך 59 ימים. חלק ניכר מהנסיעה שלה היה בדרכים לא סלולות ובמהלך המסע היא החליפה את הצמיגים 11 פעמים, תיקנה את המעצורים וישנה במכוניתה כשנתקעה בבוץ. עם הגעתה לסן- פרנסיסקו הוכתרה רמזי כ"נהגת המאה". ההישג הזה לא רק שם אותה על המפה אלא גם הוכיח לעולם שנשים מסוגלות לנהוג ולנווט מרחקים ארוכים, ויכולות להתמודד עם הדרישות הפיזיות של הפעלת מכונית.

במהלך שנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20, המשיכו נשים לפרוץ מחסומים ולדחוף את הגבולות. עם עליית זכות הבחירה לנשים וחופש כלכלי גדול יותר, יכלו נשים לרכוש מכוניות משלהן וליהנות מהחופש החדש שהגיע עם הנהיגה. במהלך תקופה זו, נשים נמשכו למכוניות וינטג' מסוגננות ויוקרתיות כסמלים לעצמאותן ולמעמדן החדשים. מכוניות אלה נצבעו לעתים קרובות בצבעי פסטל ועוטרו בקישוטים ששיקפו  את הסגנונות הראוותניים והזוהרים של אותה התקופה.

עם זאת, מעורבותן של נשים בתרבות מכוניות וינטג' לא הייתה חפה מאתגרים. למרות נוכחותן הגוברת בעולם הרכב, נשים עדיין עמדו בפני אפליה ומכשולים, כולל גישה מוגבלת למכונאות ושירותי תחזוקה. בנוסף, לנשים רבות היה חוסר בידע ובמומחיות הטכנית הדרושים לתחזוקה נכונה של מכוניות הוינטג' שלהן. למרות האתגרים הללו, נשים המשיכו לנהוג ולאסוף מכוניות וינטג' ויצרו קהילה מלוכדת של חובבות.

במהלך שנות ה-60 וה-70, נשים החלו להיות מעורבות יותר במועדוני מכוניות עתיקות, והשתתפו באירועים ותחרויות. הן גם החלו לקחת חלק פעיל יותר בשיקום ובשימור של מכוניות עתיקות, תוך שימוש בידע ובכישורים שלהן כדי להחזיר את כלי הרכב ההיסטוריים הללו לחיים. בשנים האחרונות, מעורבותן של נשים בתרבות מכוניות האספנות רק המשיכה לגדול, כאשר יותר ויותר נשים מגלות את חדוות הנהיגה והאיסוף של מכוניות קלאסיות.

כיום, נשים מעורבות באופן פעיל בכל ההיבטים של רכבי אספנות קלאסיים לרבות בעלות ונהיגה בהם. הן אספניות מושבעות שמעריכות את היופי והאומנות של מכונות וינטג' אלו והם יותר מסתם אמצעי תחבורה עבורן; הם סמל לעצמאות, חופש וסגנון. עבור נשים, נהיגה ברכב אספנות קלאסי היא חוויה מעצימה המאפשרת להן לצעוד אחורה בזמן ולהתחבר לעידן רומנטי ואלגנטי יותר. תחושת הנוסטלגיה וההיסטוריה שמגיעה עם מכוניות עתיקות מושכת גם נשים רבות שמעריכות את תשומת הלב לפרטים, האומנות והאיכות של הרכבים הקלאסיים הללו.

לסיכום, לנשים ולמכוניות וינטג' יש היסטוריה עשירה ומרתקת ומכוניות אלו תמיד היו מקור השראה ותשוקה עבורן. בעוד שנשים פעם הודרו מעולם המכוניות הן עשו מאז צעדים משמעותיים מאוד וכיום הן משתתפות פעילות בקהילת אספני המכוניות העתיקות, כאספניות וכנהגות מוכשרות. נשים מבטיחות שמקומן בעולם המכוניות יזכה להכרה ולכבוד ואין ספק שהן מטביעות את חותמן בעולם זה ושוברות מחסומים מגדריים תוך כדי. ברור שמכוניות וינטג' זה כבר לא רק לגברים – אין מחסום מגדרי כשמדובר בהערכת היופי, ההיסטוריה והאומנות של מכוניות אספנות קלאסיים.

                                                                                                           חיה סגל

                                                                            חובבת רכבי אספנות קלאסיים ובעלת שניים כאלו

                  

דילוג לתוכן