מועדון הרכב והאספנות בישראל

Israel Classic & Collectors Vehicle Club

מועדון החמש השיק
פורד מוסטנג משנת 1967 פאסטבק, שלבי GT500, "אלינור" רפליקה

הרכב שופץ ע"י חבר מועדון החמש – ארז שקד

ההשקה התארחה במפגש מועדון החמש בסמוך להיכל הספורט נוקיה
נאום פתיחה וברכות – יו"ר מועדון החמש, נחום קדמיאל.
סקירה היסטורית – קובי מילוא.

לאירוע הוזמנו בעלי רכבים מתוצרת פורד מכל שנות הייצור
(גם אלה שאינם חברים במועדון החמש)

Ford Mustang 1967 Fastback, Shelby GT500 "Eleanor" Replica

סקירה הסטורית

מאת: קובי מילוא

את חברת פורד אין צורך להציג – אחת מיצרניות הרכב הראשונות בעולם, חלוצת פס הייצור בשיטת "הסרט הנע", ועד היום אחת מיצרנית הרכב הגדולות בעולם, עם בסיס חזק בארה"ב, אבל הרבה מפעלים ברחבי העולם. לכן לא נתעכב עכשיו על ההיסטוריה של פורד, אלא נגיע ישר לכלת השמחה – פורד מוסטאנג.

בתחילת שנות השישים, הבין לי אייקוקה, מבכירי פורד, שיש בשוק צורך במכונית מיוחדת ו"אישית". קהל היעד היו ילידי ה-Baby-Boom, הדור שנולד מייד לאחר מלחמת העולם השניה. אנשים צעירים, שרצו משהו קצת יותר מלהיב מהמכונית המשפחתיות האמריקאיות, אבל קצת יותר פרקטי למשל מהקורבט (שהיתה רק דו-מושבית).

אייקוקה ביקש מהמעצבים לתכנן מכונית יפה ומיוחדת, אבל כזו שתתבסס על מכלולים אמינים ומוכרים של פורד. השילדה התבססה על הפורד פלקון, והמנועים באו ישר ממחסן המכלולים הרגיל, החל במנועי 6 צילינדר צנועים, וכלה ב-V8 מגודלים. ניתן היה להזמין את המכונית עם מגוון של מנועים, גירים, תוספות, שיפורים, ומה לא. למעשה, כל אחד יכל "לתפור" לו מוסטאנג לפי העדפותיו, צרכיו, ותקציבו. המכונית הוצעה במרכב פתוח, קופה, וגם פאסטבק נדיר יחסית. המוסטאנג הושקה באפריל 1964, וזכתה מייד להצלחה מסחררת. בחצי השנה הראשונה לייצורה, נמכרו כ-450,000 מכוניות. המכונית פתחה את אופנת "מכוניות הפוני" – יחסית קומפקטיות, פרקטיות, אבל עם הרבה מקום לביטוי אישי של הבעלים. המתחרים הגיבו מייד עם השברולט קמארו, פונטיאק פיירבירד וכו', אבל למוסטאנג נשמרה זכות הראשונים.

עם השנים, עברה המוסטאנג שינויים רבים – היא גדלה, קטנה, התכערה ויפתה, בהתאם לשנים ולתקופה. דווקא הדגם האחרון, הדור החמישי, מעוצב בסגנון "רטרו" יפה שמזכיר מאד את הדגם המקורי.

לאורך חייה זכתה המוסטאנג להשתתף גם בסרטים רבים, ונזכיר לדוגמא את "בוליט" המפורסם, עם סטיב מקווין ליד ההגה. בשנת 1974 יצא לאקרנים סרט בשם "עקיצה ב-60 שניות" על כנופית גנבי רכב שחייבת לגנוב 48 רכבים תוך ימים ספורים. למכוניות הגנובות בסרט ניתנו שמות של נשים כדי שהמשטרה לא תעלה על הכנופיה, ואלינור היה שמה של הכוכבת הראשית – מוסטאנג מאך 1 מודל 73. הסרט זכה להצלחה רבה, ובשנת 2000 צולמה גירסה מודרנית שלו באותו השם ועם ניקולס קייג' בתפקיד הראשי, אלא שהפעם הכוכבת אלינור היתה פאסטבק 67, GT500, כלומר עם השיפורים של קרול שלבי, נהג המרוצים ומשפר המכוניות הידוע שמת השנה לאחר קריירה מפוארת.

ארז שקד הוא פריק מוסטאנג וותיק, שכבר השיק בעבר רפליקה של שלבי. חלומו היה לבנות לעצמו רפליקה של אלינור מהסרט החדש. ארז רכש מוסטאנג במרכב פאסטבק, העביר אותו שיפוץ יסודי, ואיבזר אותו בכל הפריטים המתאימים ל"אלינור", החל מהמנוע ומכלולי העברת הכח המתאימים, וכלה בסטיקרים והתגיות.

ברכות לארז!

תמונות מהאירוע

צילום: בני הספל, רינו הנדלר

 

מתוך פורום מועדון החמש באתר Cars-Forum ומדף הפייסבוק של המועדון

דילוג לתוכן