05/01/2019 – השקה כפולה של מכונית ואופנוע BMW, של צפניה רענן, במפגש החודשי של המועדון במשמר השרון.

מועדון החמש הזמין להשקה כפולה של מכונית ואופנוע BMW במפגש החודשי של המועדון במשמר השרון:

* מכונית BMW 635 משנת 1985
* אופנוע BMW K100 משנת 1986

הרכבים שופצו ע"י חבר מועדון החמש צפניה רענן.
ההשקה התקיימה במפגש החודשי של מועדון החמש במשמר השרון.

סדר הטקס:
– דברי פתיחה – נחום קדמיאל, יו"ר וועד מועדון החמש
– רקע היסטורי – קובי מילוא
– חשיפת הרכבים המושקים – צפניה רענן

BMW K100, 1986

 

BMW 635, 1985

סקירה היסטורית - בריסטול 401 משנת 1952 מאתר קובי מילוא

חברת (BMW (Bayerische Motoren Werke נוסדה בשנת 1916 במינכן. בזמן מלחמת העולם הראשונה ייצרה החברה מנועי מטוסים, ומכיוון שלאחר המלחמה נאסר עליה לעסוק בייצור מטוסים, עברה בשנת 1923 לאופנועים. כאן נכנס לסיפור ברנש יהודי בשם יעקב שפירא, שהיה מיליונר רציני בגרמניה של אותן השנים וישב במועה"מ של BMW. הוא זה שדחף את החברה בשנת 1929 לייצר מכוניות, כשההתחלה צנועה – BMW הרכיבה מכוניות אוסטין 7 תחת רשיון, והן נקראו Dixie.
במשך שנות השלושים החברה ייצרה כבר דגמים עצמאיים משלה, שהידוע בהם הוא ה-328 הפתוח שגם זכה במרוצים רבים.
לאחר מלחמת העולם ה-2 החלה BMW בייצור מחדש של כלי רכב, כאשר בשנות החמישים אפשר לומר שהיה בה בילבול מסוים – מצד אחד, מכוניות פאר מרשימות כמו ה-501, עם מנוע V8 מאלומיניום, פאר ומחיר אסטרונומי, ומצד שני ייצרה BMW את האיזטה הזעירה, ואחריה את ה-700 הקטנה.
רק בתחילת שנות ה-60, עם תחילת ייצור ה"נוייה קלאס" – הסידרה החדשה של ה-1500, הצליחה BMW להתמקד – החברה מאז מייצרת מכוניות ספורט-סדאן פרמיום ספורטיביות, כמו גם דגמי קופה וקבריולה. משנות השבעים פתחה החברה סדרות רבות שנמצאות עימנו עד היום – 3, 5, 7, 6, 8 וכו'. BMW נחשבת כיום לאחת הייצרניות המשובחות בעולם למכוניות ספורט-סלון-פאר, גם קו האופנועים שלה ממשיך לשגשג, והיא גם רכשה את המותג מיני.
סדרה 630 נבנתה על שאסי הקרוי E24 שהנו שיפור לדגם הקודם E9 והיצור הסידרתי התחיל בשנת 1976 וזהו הרכב הראשון של החברה שאושר ליבוא סדרתי לארה"ב לאחר שבוצעו התאמות לתקינה האמריקאית כמו פגושים מוגדלים איתות בכנפים וכו'. סה"כ על הפלטפורמה הזאת נבנו כ-86,000 מכוניות בין השנים 1976 עד 1989, עם מגוון מנועי 6 בוכנות בנפחים של 2,800 סמ"ק עד 3,500 סמ"ק.
הרכב המושק הוא 635 משנת 1985 בנפח 3,430 סמ"ק והספק של 215 כ"ס.


ובחזרה לעולם האופנועים:
האופנוע הראשון שיוצרה החברה היה ה-32R, שכבר בשנת 1923 היה מצויד במנוע בנפח חצי ליטר ובתצורת בוקסר, שנשארה חלק מהמסורת של אופנועי BMW עד היום. מנוע הבוקסר כלל שני צילינדרים מקוררי אוויר בזווית של 180 מעלות, הבולטים משני צידי האופנוע. תיבת ההילוכים חוברה למנוע ויחד הם יצרו יחידה קשיחה אחת, ובמקום שרשרת הנעה הותקן באופנוע גל-הנע (דרייב-שאפט). התוצאה היתה יחידת הנעה יעילה, ובעיקר – קשוחה ואמינה.
לאורך השנים המשיכה BMW בייצור אופנועים ע"פ המתכונת הזו, כאשר נפחי המנוע וההספקים עולים בהדרגה. אלא, שבשנות ה-70 התברר ל-BMW שקל יותר לשלוט על פליטת המזהמים של מנועי 4 בוכנות, הם יותר "חלקים" בפעולתם, וקירור שלהם במים מספק יעילות גבוהה יותר. במקום ללכת על בוקסר 4 בוכנות, מה שיהיה "העתקה" של הונדה גולדווינג, BMW העדיפו לקחת מנוע 4 בוכנות בטור, להשכיב אותו על הצד, וכך לקבל מרכז כובד נמוך וחיבור קל בין גל הארכובה לגל ההינע המסורתי שלהם. כמובן שהכלי, שנקרא K100 צויד בהזרקת דלק ואח"כ היה בין הראשונים לקבל ABS. האופנוע יוצר בשנים 1982-1992 וזכה להצלחה יפה, לצד אחיו הקטן משולש הבוכנות, ה-K75.
האופנוע המושק הוא K100 משנת 1986, שעבר הסבה לתצורה "ערומה" בעיצוב ייחודי ומקורי.

 

תמונות מהאירוע

צילום: עוזי טל, רוני ברונר.

מתוך דף הפייסבוק של מועדון החמש