מועדון החמש הזמין להשקת רכב נדיר מסוגו בעולם, הורסט אולדס קבריולט שנת 1972.
את הרכב שיפץ חבר המועדון – קנת צבי מרש.
במפגש זה הוכרז על מיסוד המפגש הירושלמי של מועדון החמש, בנוכחות סגן ראש עיריית ירושלים, מר יעקב כחלון.
סקירה היסטורית
כתב: קובי מילוא
סיפור ההשקה שלנו מפגיש שני שמות מיתולוגיים שמלווים את תעשיית הרכב האמריקאית, ובמיוחד את ז'אנר מכוניות השרירים של שנות ה-60 וה-70. אלו הם אולדסמוביל, והרסט (HURST). נספר על כל חברה, ואח"כ גם על סיפור החיבור ביניהן.
נתחיל עם אולדסמוביל, חברה שנוסדה בשנת 1897 ע"י האחים ראנסום ואלי אולדס. בשנים הראשונות של המאה העשרים ייצרה אולדסמוביל יותר מכונית מפורד, כאשר היא למעשה מקדימה את פורד בשימוש בשיטת הסרט הנע. קשיים פיננסיים גרמו לכך שבשנת 1908 נרכשה החברה ע"י ג'נרל-מוטורס, והיא הפכה למותג של GM עד לסגירתה בשנת 2004.
ועכשיו על HURST, שנוסדה בשנת 1958 כחברה לייצור אביזרים משופרים למכוניות שרירים אמריקאיות. אחד המוצרים המצליחים של החברה היה HURST-SHIFTER, מנגנון ספורטיבי ומדויק להחלפת הילוכים בתיבות אוטומטיות, שהיה משופר לעין-ערוך מהמנגנונים הסטנדרטיים של יצרני הרכב. בזכות הפופולאריות של מנגנוני HURST, יצרני רכב אמריקאים שיתפו איתם פעולה ויצרו דגמי רכב מיוחדים, בד"כ עם מנועים משופרים, שכללו את מנגנוני הרסט וגם השתמשו בשם המותג כחלק משם הרכב.
שיתוף פעולה כזה היה גם בין הרסט לאולדסמוביל, שאותה הזכרנו קודם – ה- OLDS/HURST היתה למעשה אולדסמוביל קאטלס-סופרים, שצוידה במכלולים משופרים ויוצרה בדורות שונים משנת 1968 עד 1984. למכוניות שיוצרו בשנת 1972 יש ייחוד – הן פותחו למעשה ע"י HURST לבדם, והדגם שימש בתור ה-Pace-Car של מרוצי INDY באותה שנה. היתה זו הפעם היחידה בתולדות מרוצי INDY שלא יצרן מכוניות מימן את ה-Pace-Car, אלא יצרן אביזרים. זהו הדגם הנדיר ביותר של OLDS/HURST – יוצרו רק 629 מכוניות, ומתוכן רק 130 מכוניות פתוחות, כמו המכונית שאנו משיקים היום. בקיצור – חיה נדירה ביותר. כל המכוניות היו לבנות, עם איבזור מיוחד, וכמובן צוידו במנוע V8 בנפח 455 אינטש מעוקב שסיפק 300 כוחות סוס. הגיר היה אוטומטי, וכמובן צוייד ב-HURST-SHIFTER.
ברכות לצבי על השיפוץ.
צילום: לי נזירי, רם מילון.
© כל הזכויות שמורות - מועדון החמש