מועדון הרכב והאספנות בישראל

Israel Classic & Collectors Vehicle Club

אירוע הגביע הנודד 2012 התחרות לשיפוץ רכבי אספנות ע"ש שאול גלאי ז"ל
בחסות ובשיתוף קבוצת 'אוטו' ובחסות חב' קאר איסט בע"מ מקבוצת לובינסקי המשווקת את המותג MG

בהמשך למסורת, מועדון החמש קיים את התחרות לשיפוץ רכבי אספנות
והפעם בגן לאומי ירקון, מתחם תל אפק, ליד האגם.

חברי המועדון, בני המשפחה ואורחיהם הוזמנו להגיע לאירוע שבמרכזו הפקדת
הגביע הנודד ע"ש שאול גלאי ז"ל בידי החבר שיזכה במקום הראשון בתחרות.

תוכנית האירוע:

  • 09:30-10:30- הגעה לאתר, חניה.
  • 10:30-11:00- התארגנות ומפגש חברים.
  • 11:00-12:00- ברכות, דו"ח נציג השופטים על השיפוט, וטקס הענקת הגביע.
  • 13:00-14:00- ארוחת צהרים / מנגול עצמאי.
  • לאורך היום התקיימו סיורים ללא תשלום לחברי המועדון ולבני משפחותיהם.

במיקום נפלא בפארק אפק ובנוכחות 141 רכבי אספנות ואלפי מבקרים, חגגנו בפעם ה-13 את אירוע הגביע הנודד – אותו חלקו השנה ה-BMW 700 שנת 1961 של זמי זמר, והשברולט קורבט שנת 1968 של אבנר שרון.

סיפורן של שבע המתמודדות (מתוך האבטומוביל 79)

מאת: רון פז וקובי מילוא

 

אירוע הגביע הנודד על שם שאול גלאי ז"ל התקיים בחודש מאי זו השנה ה-13, כתחרות השיפוץ של מועדון החמש. השנה התקיים האירוע בפארק הלאומי אפק על שפת האגם כשברקע מבצר אנטיפטרוס. אלפי מבקרים גדשו את חורשת עצי האקליפטוס, שביניהם חנו 141 רכבי אספנות בסדר מופתי. בעוד הפוקוס ניתן לשבע המתמודדות, "איים" אוטובוס האספנות הראשון, לילנד רויאל טייגר, לגנוב את ההצגה – או לפחות את ליבם של הילדים והוריהם.

התחרות מעלה על הנס את מקצועיות השיפוץ וההשקעה בתחביב, תורמת לשימור המורשת המוטורית בישראל וכמובן מביעה הערכה עצומה לכל החברים יקרים, שהשקיעו כל רגע פנוי מזמנם ולא מעט ממונם במשך שנים רבות, כדי לשפץ ולשמר את מכוניות קלאסיות ומיוחדות.

שבעה חברים הציגו את המכוניות שלהם לתחרות על שם שאול גלאי בחסות ירחון הרכב אוטו, שגלאי היה עיתונאי בו, ובחסות חברת קאר-איסט, יבואנית MG.

לצורך קביעת הזוכים הפעיל מועדון החמש צוות שופטים מיומן, מקצועי ובעל ניסיון רב, שכלל את החברים יגאל קרפול, חן פרחי ואריאל עזיזי. הצוות עבד על-פי הקריטריונים המקובלים בעולם בתחרויות מסוג זה, באופן שיטתי ובלתי-תלוי. אלבומי השיפוצים נבחנו אף הם וקיבלו ניקוד על ידי צוות השופטים.

מידי שנה ניכרת עלייה מתמדת ברמת השיפוצים המתבצעים בישראל, שמתבטאת גם בתחרות וגם בהשקות שהמועדון מקיים בימי שישי. במהלך בדיקות כלי הרכב שמעו השופטים סיפורים מרתקים על הקושי בהשגת חלפים, על ייצור עצמי של חלק מהם, ועל ימים ולילות של ישיבה מול מסך המחשב על מנת לאתר חלקים ועל יציאות לרכש בחו"ל.

וכעת לסיפור המכוניות אשר הוצגו לתחרות זו, מהזקנה לצעירה:

  1. פורד פריפקט 1952 בבעלות עופר ישראלי – הפריפקט היתה מכונית ה"לחם והחמאה" של פורד אירופה לאחר מלחמת העולם השנייה. התכנון התבסס עדיין על הדגמים שלפני המלחמה, אבל אפשר תחבורה זולה ואמינה למשפחות באירופה המשתקמת. עם מנוע SIDE-VALVE צנוע נתנה המכונית אמינות ופשטות, וגם בישראל זכתה להצלחה יפה. עופר ישראלי מחזיק את המכונית 31 שנים, שיפץ אותה בעבר לאחר הקניה, וזכה לאחרונה להעביר את הרכב סיבוב שיפוץ נוסף, מקיף ומקצועי.
  2. אלפא רומאו 2000 ספיידר טורינג 1959, בבעלות דרור בריל, אלפיסט ותיק שזהו ארוע גלאי השלישי בו הוא השתתף – הספיידר טורינג היתה דגם ספורט גדול ומפואר של אלפא רומיאו, מעל לג'ולייטה ספיידר הקטנה יותר. זהו דגם נדיר שיוצר במאות בודדות בלבד. עם מנוע 2000 סמ"ק ושני גלי זיזים עליונים זכתה המכונית לביצועים מרשימים והרבה הנאה מנהיגה. דרור רכש את האלפא בארה"ב כגרוטאה מושלמת, והעביר אותה בארץ שיפוץ ייסודי ומקיף.
  3. ב.מ.וו 700 1961, בבעלות זמי זמר – ה-700 היתה הדגם שהציל את BMW מפשיטת רגל בסוף שנות ה-50, לאחר הרפתקאות של רכבי פאר מחד – והאיזטה הננסית מאידך. ה-700 היתה מכונית קטנה וצנועה עם מנוע בוקסר שנלקח מאופנועי BMW, והמכירות היפות שלה איפשרו לחברה לממן את פיתוח ה-BMW 1500 של שנות ה-60. גם בארץ היא זכתה להצלחה יפה, והמכונית שלפנינו יובאה לכאן בשנת לידתה. זמי רכש אותה לאחר שנים של הזנחה, כולל הצפה של המכונית כאשר נחל הקישון עלה על גדותיו ובעיות רישום ואיתור של הבעלים – אולם לאחר מסע תלאות של ביורוקרטיה ושיפוץ יסודי, הגיע המכונית להשקה חגיגית רק שבוע לפני האירוע.
  4. שברולט קורבט 1968, בבעלות אבנר שרון – הקורבט היא מכונית הספורט של אמריקה, החל משנת 1953 ועד היום, עם 6 דורות שונים. המכונית שילבה אז וגם היום שילדה חזקה ומנוע חזק, שמעליהם גוף פיברגלס יפיפה. שנת 1968 היא השנה הראשונה של דור ה-C3, הידוע בצורתו הזורמת, כמובן עם מנוע ה-Small Block המפורסם של שברולט בנפח 5.7 ליטר. לאבנר כבר שנים רבות קורבט סגורה, אבל הוא חשק גם באחת פתוחה ולאחר מסע צייד בארה"ב איתר גרוטאה מושלמת, ששופצה מין הייסוד, עד רמת הבורג.
  5. ג'יפ טויוטה לנדקרוזר FG 40 1971, בבעלות שמואל ציטרון – הלנדקרוזר יוצר לראשונה ע"י חברת טויוטה כבר בשנת 1954, ופתח מסורת של רכבי שטח קשוחים ואמינים, שהיו תחליף לג'יפ המיתולוגי. הג'יפ זכה להצלחה רבה במדינות אפריקה, ולמעשה בכל מקום בו יש תנאי שטח ואקלים קשים. סידרת ה-40 יוצרה בשנים 1960-1984, וצוידה במנוע 6 בוכנות בנפח 3.9 ליטר. ד"ר ציטרון הוא אספן ותיק שברשותו מגוון רכבים, אך חשק בג'יפ טויוטה מהסידרה הזו. הג'יפ נרכש כרכב מרוט ועייף בארה"ב, יובא לארץ וזכה כאן לשיפוץ מקיף ויסודי.
  6. פולקסוואגן וריאנט 1973, בבעלות יניק פרל – את החיפושית של VW אין צורך להציג, אבל בשנת 1961 יצאה החברה עם סידרת דגמים המבוססים על מכניקת החיפושית, עם עיצוב מודרני יותר. בתחילה סדאן NOTCHBACK, ב-1962 VARIANT – סטיישן, ובשנת 1965 גם FASTBACK. המנוע היה בוקסר בתצורת פאנקייק שטוחה, בנפח 1500 או 1600 סמ"ק. הוריאנט זכתה להצלחה יפה בישראל בקרב בעלי המקצוע והציע נוחות למשפחה ולעסק (גם בזכות 2 בגאז'ים…). הרכב שהשתתף בתחרות נרכש כגרוטאה ע"י יניק כפרויקט שיפוץ משותף עם בנו, שנמשך 5 שנים. לאחר תלאות רבות (כולל מלחמות עם השכנים…), הסתיים השיפוץ המקיף.
  7. פולקסוואגן טרנספורטר T2 1979, בבעלות אבי גלברד – זהו ה-Type 2, הגרסה המסחרית של החיפושית, שיוצרה בדגמים רבים ומגוונים וזכתה להצלחה יפה בארץ בדגמי מסחרית, נוסעים, וכמובן ה"דאבל קבינה". לאבי גלברד קשר מיוחד עם הטרנספורטרים – אביו ייבא לארץ בשנת 1958 את הבוס הראשון שהגיע לכאן רישמית, והרכב ליווה את ילדותו. לאבי כבר היה בעבר טרנספורטר ששופץ למשעי אך הוא נמכר ב"רגע של חולשה", ואבי נדר לשפץ לעצמו אחד נוסף. הרכב הנוכחי נרכש כגרוטאה חלודה לאחר ששימש כניידת של משרד הבריאות לביצוע בדיקות שמיעה, פורק לגורמים ושופץ. לטרנספורטר מנוע בוקסר בנפח 2,000 סמ"ק, עם קירור אוויר כמובן.

כל שבעת המשתתפים קיבלו מגן הוקרה על השתתפותם. ע"פ החלטת צוות השופטים, בלטו השנה שתי מכוניות שרמתן היתה גבוהה מאד, והפער בניקוד ביניהן היה זניח לחלוטין. לכן, הוחלט להעניק את המקום הראשון לשתיהן במשותף: ה-ב.מ.וו 700 שנת 1961 של זמי זמר, והשברולט קורבט שנת 1968 של אבנר שרון. ברכות לזוכים ולמשתתפים!

סרטון מהאירוע

צילום: רוני ברונר

מתוך פורום מועדון החמש באתר Cars-Forum ומדף הפייסבוק של המועדון

תמונות מהאירוע

צילום: שלמה דן גדרון, משה מצא, בני הספל, רון פז

 
 

מתוך פורום מועדון החמש באתר Cars-Forum ומדף הפייסבוק של המועדון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן