מועדון הרכב והאספנות בישראל

Israel Classic & Collectors Vehicle Club

07/12/2019 - השקת מרצדס 280SL פגודה משנת 1971 של צבי לסטר, במפגש משמר השרון

מועדון החמש הזמין להשקת מרצדס 280SL פגודה משנת 1971 במפגש משמר השרון.

הרכב של החבר צבי לסטר.



Mercedes Pagoda 280SL

סקירה הסטורית
מאת: קובי מילוא

 

מרצדס 280SL משנת 1967

את חברת דיימלר–בנץ אין צורך להציג – החברה היא מחלוצות תעשיית הרכב, ועד היום נחשבת לאחת היצרניות האיכותיות בעולם. המותג העיקרי של החברה, מרצדס, נקרא על-שמה של מרצדס יאלינק, בתו היהודיה של הסוכן של החברה באוסטרו-הונגריה, שהבטיח למכור הרבה מכוניות אם המכונית תיקרא על-שם בתו.

היום נעסוק ב"שפיץ הספורטיבי" של דגמי החברה – דגמי ה-SL.

הסיפור של סידרת ה-SL מתחיל בשנת 1954, כשהחברה הוציאה דגם מרהיב בשם 300SL שמבוסס על מכונית מרוץ. למכונית היה מנוע 3 ליטר מוזרק, ודלתות מיוחדות שנתנו לה את הכינוי "כנפי שחף". בזמנו זו היתה המכונית הסידרתית המהירה ביותר בעולם. אגב – האותיות SL מגיעות מראשי התיבות בגרמנית של Sport Leicht, או "ספורט קל". בשנת 1957 החליף דגם פתוח – ROADSTER את דגם הקופה, ויוצר עד שנת 1963. במקביל יוצר גם "אח קטן" בשם 190SL בשנים 55-63.

המכונית קנתה לעצמה שם של רכב ספורט מפואר ואיכותי, ובשנת 1963 הגיע הסידרה השניה, הידועה עד היום בשם "פגודה" על-שם צורתו של הגג הקשיח. הפגודה יוצרה עד שנת 1971, והמשיכו אותה סידרה ארוכה של דגמי SL המיוצרים עד היום כבר בדור שישי לשושלת המפוארת. המכנה המשותף לכל משפחות ה-SL לדורותיהם הוא הקונצפט של מכונית ספורט פתוחה, דו-מושבית, עם ביצועים יפים, אבל גם הידור ופינוק לנהג ולנוסע. מין "ספורט אלגנט" אקסקלוסיבי.

כאמור, סידרת הפגודה שכלת-ההשקה שייכת אליה הושקה בשנת 1963, עם עיצוב קלאסי ויפה ומנוע 6 בוכנות בנפח 2,300 סמ"ק והזרקת דלק שסיפק 150 כ"ס מכובדים לתקופה. למכונית היה גיר רגיל 4 הילוכים או אוטומט שהיה כמובן פופולארי בארה"ב, וגם אופציה נדירה של גיר ZF עם 5 הילוכים. מעניין לציין שמכסי המנוע והבגאז' וגם הדלתות היו עשויים מאלומיניום, לטובת חיסכון במשקל, והמכונית תוכננה עם אזורי ספיגה להגברת הבטיחות. זו גם המרצדס הראשונה שצויידה בצמיגים רדיאלים. המכונית זכתה להצלחה יפה, ובסוף 1967 הוגדל המנוע ל-2,500 סמ"ק והשם שונה ל-250SL. שנה אח"כ עלה הנפח ל2,800 סמ"ק, והשם שונה שוב, כמובן ל-280SL. הדגם נשאר בייצור עד שנת 1971, ואז הוחלף בסידרה הבאה, R107. כמעט 50,000 מכוניות מדגם ה-SL פגודה יוצרו, וחלק גדול מהן נמכר בארה"ב – בהחלט יפה למכונית ספורט-פאר לא זולה כלל.

צבי לסטר הוא אספן וותיק, שמחזיק גם ביגואר בריטית, אבל חשקה נפשו במכונית מהצד השני של תעלת למנש ולכן ייבא מארה"ב פגודה במצב מעורר רחמים… המכונית פורקה ונבנתה מחדש כאשר כל מכלול עובר שיפוץ יסודי ומקיף. את התוצאה המרהיבה ראה מאות חברים במפגש השרון, בהשקה שהתקיימה במזג אוויר מושלם של שמש חורפית נעימה. ברכות לצבי ולמשפחה !!!

תמונות מהאירוע
צילום: יאיר שגיא, עדי קוקו

דילוג לתוכן