מועדון הרכב והאספנות בישראל

Israel Classic & Collectors Vehicle Club

מועדון החמש הזמין להשקת שברולט פיק-אפ משנת 1953

הרכב שופץ ע"י חבר המועדון דורון איטלסון

ההשקה התקיימה ברחבת החנייה של היכל הספורט נוקיה,

נאום פתיחה וברכות – יו"ר מועדון החמש, נחום קדמיאל,
סקירה היסטורית – קובי מילוא.

לאירוע הוזמנו בעלי רכבים מתוצרת שברולט מכל שנות הייצור
(גם אלה שאינם חברים במועדון החמש)

CHEVROLET PICKUP 1953

סקירה הסטורית

מאת קובי מילוא

 

שברולט הוא ללא ספק המותג המזוהה ביותר עם המכונית האמריקאית, והשם הפך לחלק מהתרבות של המדינה העצומה הזו. הסיפור של שברולט קשור, איך לא, לאנשים ולאגו. היו-היה איש עסקים קשוח בשם וויליאם דוראנט, שבשנת 1908 הקים את תאגיד ג'נרל מוטורס, שרכש מייד את ביואיק, אולדסמוביל, קאדילק ופונטיאק. ב-1910 הודח דוראנט ע"י הבנקים שמימנו את עיסקאות הרכישה שלו, אבל הוא לא סלח ונשבע לנקום – ואיך נוקמים באמריקה – בעסקים. בשנת 1913 חבר דוראנט לנהג מרוצים שוויצרי-צרפתי בשם לואי שברולה, אותו הוא הכיר כשלואי נהג עבורו מכוניות מרוץ בביואיק. יחד הם הקימו חברה חדשה לייצור רכב, על שמו של שברולה. החברה הצליחה מאד, ושנים ספורות אח"כ רכשה את רוב המניות של ג'נרל מוטורס, עד שבשנת 1917 השתלט דוראנט באמצעות שברולט על ג'נרל מוטורס וחזר לתפקידו כנשיא החברה. אכן נקמה יפה. בינתיים, שברולט השתלבה כחטיבה ב-GM, והתמקמה כחברה שמייצרת מכוניות עממיות יחסית, להמונים. היא הפכה יחד עם פורד לסמל של החופש המוטורי בארה"ב, והפכה לחלק מהתרבות.

לאורך השנים, תרמה שברולט חידושים לא מעטים לעולם הרכב – תיבה אוטומטית ראשונה במכונית זולה יחסית בשנת 1950, מכונית ספורט ראשונה מפיברגלאס בייצור סידרתי, הקורבט, בשנת 1953, מנועי ה-V8 Small Block בשנת 1955, טנדר נמוך, אל-קמינו, בשנת 1959, וגם הקורבייר, מכונית אמריקאית ראשונה בייצור המוני עם מנוע אחורי וקירור אוויר.

שברולט היא עד היום המותג הפופולארי ביותר של GM, ובשנים האחרונות הוציאו לשוק מכוניות טובות ומעניינות, כמו המליבו החדשה.

הסיפור שלנו בהשקה משלב את שברולט, המותג האמריקאי המזוהה ביותר עם היבשת הזו, יחד עם סוג המכונית הנפוץ ביותר באמריקה, הלא הוא הטנדר, או באנגלית Pickup Truck.

הטנדר הוא רכב בעל שילדה נפרדת וארגז מטען נפרד, להבדיל מרכבים כמו להבדיל ה"אל-קמינו".

הטנדר ראשון שיוצר בייצור מסחרי היה פורד מודל T פיקאפ, עוד בשנת 1925., כאשר בשנת 1931 הצטרפה שברולט למשחק עם הפיקאפ הראשון מתוצרתה. בשנת 1932 פורד יצאה לשוק עם טנדרV8 ראשון, כאשר כבר מאחוריה לא פחות מ-3 מיליון טנדרים שכבר ייצרה עד אז. במלחמת העולם השניה היו טנדרים רבים בשימוש צבאי ע"י בעלות הברית, וגם בישראל זכה הטנדר לשימוש נרחב ע"י הנוטרים והפלמ"ח, בליווי שיירות וביטחון שוטף. גם באירופה הז'אנר קיים, אם כי בהיקף קטן יותר מאשר ביבשת החדשה.

נהוג להבחין בין סוגי קבינות שונים בטנדרים – קצר, מוגדל, ודאבל-קבינה, עם מקום לספסל מרווח נוסף עבור הנוסעים. נהוגים שני סוגי ארגזים – רגיל, או Step-side, שהוא ארגז צר יותר שנמצא בין שתי הכנפיים האחוריות, אבל נהנה ממשטח העמסה ישר וללא הפרעות.

הפיקאפ הוא חלק מהתרבות האמריקאית, ומהווה עבורם תחליף לסוסו של הקאובוי. פורד F150 פיקאפ הוא אחד הרכבים הפופולארים ביותר בארה"ב.

הרכב שהשקנו באירוע הוא שברולט פיקאפ משנת 1953, 6 צילינדר, 3,500 סמ"ק, גיר רגיל. זהו "סוס עבודה" אמיתי שיוצר בשנים 1947-1955. זהו התכנון ראשון של רכבים מסוג זה ע"י שברולט לאחר המלחמה, עם שטח חלונות גדול ומרווח פנים מרשים.

דורון איטלסון שהשיק את הרכב הוא "שפצן בלתי-נלאה". בעברו כבר חיפושית, למברטה, מיקרובוס, ועוד אוסף גדול של רכבים תוצרת הארץ.

דורון מחזיק בשברולט שלו שנים רבות, אך לאחרונה החליט להעביר אותו שיפוץ כללי ולהחזיר לו את עלומיו.

ברכות לדורון!

תמונות מהאירוע

צילום: לי נזירי, יוחאי רודין

 

מתוך פורום מועדון החמש באתר Cars-Forum ומדף הפייסבוק של המועדון

דילוג לתוכן