10/08/2012 – השקת פיאט 500 טופולינו שנת 1942 של גדי ירון

מועדון החמש השיק פיאט 500 טופולינו משנת 1942

הרכב שופץ ע"י חבר מועדון החמש – גדי ירון

ההשקה התקיימה ברחבת החנייה הסמוכה לאיצטדיון ר"ג.

נאום פתיחה וברכות- יו"ר מועדון החמש, נחום קדמיאל.

FIAT 500 TOPOLINO 1942

סקירה הסטורית

מאת: קובי מילוא

פיאט הוא אחד השמות הוותיקים בעולם הרכב – החברה נוסדה בשנת 1898 ע"י קבוצת משקיעים בראשות ג'יובאני אניילי, והמשפחה מעורבת בניהול החברה עד היום. השם פיאט הוא קיצור של Fabbrica Italiana Automobili Torino , או בעברית "מפעלי רכב איטלקיים בטורינו, היא העיר בה נוסדה החברה ובה נמצא המפעל הראשי שלה עד היום.

החברה יצרה מכוניות לאורך כל המאה ה-20, אבל גם משאיות, אוטובוסים, טרקטורים ומטוסים, והיא אחד הקונצרנים הגדולים באיטליה ובעולם.

במהלך השנים רכשה פיאט מותגי רכב מוכרים נוספים, בעיקר איטלקיים, כמו אלפא-רומיאו, לאנצ'יה, אבארט, וכמובן פרארי.

עיקר ההתמחות של פיאט היתה תמיד (וגם היום) מכוניות קטנות חסכוניות, אבל תמיד עם "קסם" וחן מיוחדים והנאה מנהיגה, והמסורת התחילה עם הטופולינו שעוד מעט נרחיב עליה.

בישראל זכתה פיאט להצלחה יפה – הפיאט העתיקה ביותר בארץ היא טורפדו מודל 1925, שלצערנו לא במצב נסיעה כרגע, אבל כולנו זוכרים גם את הבלילה משנות ה-30, הטופולינו הקטנה, וכמובן את הסדרות המפוארות של שנות החמישים והשישים – 500, 600, 850, 124, ובשנות השבעים גם את ה-127, 131, 132 וכו'. לאורך השנים פיאט ייצרה גם דגמי ספורט מהנים על בסיס הדגמים הרגילים, ונזכיר את ה-850 ספיידר, 124 ספורט, ו-X1/9.

ולטופולינו – פיאט רצתה לייצר מכונית קטנה עוד בשנות ה-20, אבל רק בשנת 1934 הטיל הבוס אניילי את המלאכה על מהנדס צעיר בן 29, דאנטה ג'יאקוזה. המטרה היתה לייצר רכב קטן וזול, דו-מושבי, עם מחיר של 5,000 לירטות. הרכב עלה בסוף 8,000, אבל זה לא הפריע לו להימכר משנת 1936 עד 1955.

למכונית הקטנה היתה שילדה קלה ומחוררת, שיחד עם הגוף נתנה חוזק יפה. קפיצי העלים האחוריים היו מסוג "רבע אליפטיים", אבל הוגדלו ל"חצי אליפטיים" בגלל הנהגים שהעמיסו יותר נוסעים מכפי שתוכנן… מקדימה קפיץ עלים רוחבי, מנוע זעיר בנפח 569 סמ"ק, שסתומים צידיים, ורדיאטור מאחורי המנוע כדי לאפשר גוף זורם ויפה. המהירות מקסימלית היתה 85 קמ"ש. הדגם נקרא רשמית "500", אבל מייד זכה לכינוי "טופולינו" – עכברון באיטלקית.

בשנת 1948 יצא דגם משופר בשם מודל B, עם מנוע בעל שסתומים עיליים, אמינות טובה יותר ועוד 10 קמ"ש… בשנת 1949 – מודל C עם בודי חדש ומרובע יותר, וקצת איבזור נוסף.

בשנת 55 הוחלפה המכונית בדגם חדש לגמרי, ה-500 "נובה", שלמעשה התבססה על ה-600, אבל עם קרור אוויר ושני צילינדרים. ה-500 המשיכה את המסורת המפוארת של פיאט בייצור מכוניות קטנות, חסכוניות ומלאות קסם.

סרטונים מהאירוע

צילום: רוני ברונר

תמונות מהאירוע

צילום: רינו הנדלר

 
 
 

מתוך פורום מועדון החמש באתר Cars-Forum ומדף הפייסבוק של המועדון