מועדון הרכב והאספנות בישראל

Israel Classic & Collectors Vehicle Club

11/01/2019 - השקת בריסטול 401 משנת 1952, של יהודה שחם, במפגש המרכזי של המועדון

מועדון החמש הזמין להשקת בריסטול 401 שנת 1952 במפגש המרכזי של המועדון.

הרכב של החבר יהודה שחם.

ההשקה התקיימה במפגש המרכזי של מועדון החמש בפתח-תקוה.
בטקס השתתפה ונשאה דברים, ראש מנהל התרבות של עירית פתח-תקווה, ענת זנזורי.

סדר הטקס:
– דברי פתיחה – נחום קדמיאל, יו"ר וועד מועדון החמש
– רקע היסטורי – קובי מילוא
– חשיפת הרכב המושק – יהודה שחם

סקירה היסטורית – בריסטול 401 משנת 1952
כתב: קובי מילוא

בריסטול היא חברה בריטית שהחלה את פעילותה בשנת 1910 כיצרנית מטוסים. לאורך השנים שימשו מטוסיה גם בתעופה הצבאית וגם באזרחית. מטוסי קרב מדגם Bristol Beaufighter שרתו בחיל האוויר במלחמת העצמאות, ומטוס הנוסעים Bristol Britania שרת את חברת אל-על בסוף שנות החמישים לפני כניסת מטוסי הבואינג הסילוניים לשרות.
בסוף שנת 1945, לאחר סיום מלחמת העולם השניה, מצאה עצמה בריסטול עם כושר יצור ועובדים ללא תעסוקה. הם החליטו לנצל את היכולת הזו לייצור רכבים, וכך להימנע מפיטורים ומצמצום משמעותי בפעילות. יידע בעיבוד מרכבים היה להם, אבל הם חסרו יידע טכני בתחום מנועי הרכב ותכנון השלדות ולכן פנו לחברת BMW הגרמנית שבדיוק ניסתה להשתקם לאחר תבוסת גרמניה במלחמה. BMW, דרך הסוכן הבריטי שלהם Frazer-Nash (שהיה בעצמו יצרן רכב בריטי קטן), מכרו לבריסטול את הטכנולוגיה של דגמי 326 ו-328 מלפני המלחמה. לכן הדגמים הראשונים של בריסטול מזכירים מאד את דגמי BMW, כולל הגריל הקדמי המפורסם שעוצב בצורת צמד "כליות". גם המנוע היה מבית מדרשה של BMW, בעל 6 בוכנות בנפח 2 ליטר ותא שריפה חצי-כדורי מתקדם. לטכנו-פריקים נציין שתכנון כזה עם גל זיזים אחד תחתון מחייב מערכת מסובכת למדי של מוטות-דחיף (Push-rods) כדי להפעיל את השסתומים משני צידי ראש המנוע. את המרכב יצרה בריסטול מחומר שהכירה מצוין מעולם המטוסים – אלומיניום, על בסיס של שילדת צינורות. טכנולוגיה זו איפשרה לייצר מכוניות עם משקל נמוך, כשהידע האירודינמי של החברה גם מאפשר לה לעצב מכוניות עם מקדם גרר נמוך מאד יחסית לתקופה. מקדם הגרר (Cd) הוא המספר שמראה עד כמה המכונית "זורמת" דרך האוויר ומייצרת התנגדות מועטה אליו. ברור שככל שהתנגדות האוויר לגוף הרכב קטנה יותר, ניתן להגיע למהירות גבוהה יותר עם אותו הספק מנוע.
הדגם הראשון של החברה בעולם הרכב נקרא בריסטול 400 ויוצר בשנים 1947-1950. יוצרו רק 487 מכוניות וכך החלה החברה במסורת של יצור מכוניות בסדרות קטנות מאד, בעבודת יד איכותית, ובמחיר גבוה. המנוע היה כמובן אותו מנוע 6 בוכנות מתכנון של BMW שסיפק 80 כ"ס.
בשנת 1948 החלו בריסטול, במקביל לייצור ה-400, לייצר את ה-401 שנהנתה מעיצוב הרבה יותר מתקדם ומרווח של המרכב. למעשה, זו כבר היתה מכונית קופה מרווחת למדי עם מקום לחמישה נוסעים. הספק המנוע עלה קלות ל-85 כ"ס שאפשרו מהירות מירבית מכובדת לתקופה של 155 קמ"ש. יוצרו סה"כ 611 מכוניות וזהו הדגם של בריסטול שיוצר בכמות הגדולה ביותר עד היום. בנוסף לדגם הקופה יוצרו עוד 23 מכוניות פתוחות (דגם 402), והן נדירות ביותר – ידוע רק על 14 ששרדו.
ה-401 הוחלפה ע"י דגם ה-403 שעיצובו היה כמעט זהה, אבל המנוע קיבל שיפורים שהעלו את הספקו ל-100 כ"ס.
בסוף שנות ה-50 עברה החברה לסדרות חדשות וגם למנוע חזק יותר – הם אימצו את מנוע ה-V8 של קרייזלר כמנוע הסטנדרטי של רכבי בריסטול והחברה המשיכה לייצר מכוניות ספורט-קופה יקרות ואיכותיות עד שנת 2011. גם כיום החברה עדיין רשומה, אם כי במצב "רדום". הם הכריזו על תוכנית לייצר דגם חדש בשם Bullet, כך שיש למה לצפות…
וכמה מילים על יהודה שחם, משיק הרכב: יהודה שיפץ לפני כ-10 שנים BMW 503 נדירה ומיוחדת, ממנה יוצרו רק 139 מכוניות. נאמן לדרכו, הוא חיפש עוד פרויקט שיפוץ של רכב נדיר ומיוחד, וקיבל את הבריסטול 401 במתנה מקרוב משפחה בארה"ב. הרכב הגיע לארץ שלם, אבל כגרוטאה מוחלטת ונבנה למעשה מחדש על ידי יהודה, שביצע אישית את רוב העבודות. יהודה כיום מחזיק בשתי "פנינות" נדירות בקנה מידה עולמי, שכפי שראינו קודם יש ביניהן גם "קרבה משפחתית" – הבריסטול וה-BMW. באופן ראוי, הביא יהודה להשקת הבריסטול גם את ה-BMW, ואיפשר לקהל לחזות "במכה אחת" בשתי היצירות.
ברכות חמות ליהודה ולמשפחה !

תמונות מהאירוע
צילום: רוני ברונר, עדי כהן קוקו, יוסי דיוולד.

מתוך דף הפייסבוק של מועדון החמש.

דילוג לתוכן