11/11/2011 – קבלת פנים לשני פורד פלקון במפגש מועדון החמש בגעש.

ביום ג', 29.11, נערך אירוע שחזור "כ"ט בנובמבר"
ברחבת הסוכנות היהודית בירושלים.
בבניין הכנסת הישנה.

תכנית האירוע:
– מצגת ושחזור התקופה
– נאומים
– מופע שירה בציבור של עינת שרוף
– להקת מחול

מועדון החמש השתתף באירוע עם 3 רכבי אספנות.

האירוע נפתח לקהל הרחב!

סקירה הסטורית

מאת קובי מילוא

 

את חברת פורד אין צורך להציג – אחת מיצרניות הרכב הראשונות בעולם, חלוצת פס הייצור בשיטת "הסרט הנע", ועד היום אחת מיצרנית הרכב הגדולות בעולם עם בסיס חזק בארה"ב, אבל הרבה מפעלים ברחבי העולם. לכן לא נתעכב עכשיו על כל ההיסטוריה של פורד, אלא נקפוץ ישר לסוףשנות החמישים הזוהרות של תעשיית הרכב האמריקאית, תקופה בה החלה "התפכחות" מאותן ספינות כביש מגודלות שכה אפיינו את העשור הזה

משפחות אמריקאיות רבות, ובעיקר הנשים הנוהגות במשפחה, החלו למאוס במכוניות הגדולות עם מנועי ה-V8 המפלצתיים של סוף שנות החמישים.החיפושית של פולקסוואגן החלה להימכר באמריקה במספרים נאים, ושלושת היצרנים הגדולים – GM, קרייזלר וכמובן פורד, הבינו שצריך לתת תשובה לביקוש אחר מכוניות צנועות יותר.

באותה תקופה ניהל את חברת פורד רוברט מק'נמרה, אחד מ"ילדי הפלא" שהנרי פורד השלישי קלט לחברה אחרי מלחמת העולם השניה מהצבא האמריקאי. מק'נמרה האמין בסטטיסטיקות ונתונים, והבין מייד שזו הזדמנות גדולה עבור פורד. הוא הקים ודחף אישית פרוייקט שמטרתו היתה לתכנן מכונית קומפקטית (במושגים אמריקאים…), זולה לייצור, אבל עדיין מרווחת עבור 6 נוסעים. התוצאה הושקה בשנת 1961 ונקראה פלקון. המכונית היתה "מונוקוק", עם מנוע 6 בוכנות צנוע במונחים אמריקאים בנפח 2.4 ליטר, סלון פנימי פשוט יחסית, אבל מרווח ונעים. גם המתחרות לא שקטו על השמרים ויצאו במקביל עם הפליימות' ווליאנט ושברולט קורבייר (ואח"כ נובה), אבל פורד היתה המצליחה מכולן. יותר מחצי מיליון מכוניות נמכרו בחצי השנה הראשונה. הפורד הוצעה בדגמים רבים – 2 ו-4 דלתות, רגיל וסטיישן, הארדטופ ואפילו גג פתוח. עם הזמן הוצעו גירסאות מפוארות יותר, וגם מנוע V8 בדגם ה"ספרינט". בשנת 64 יצא הדור השני, ואחריו דורות נוספים עד 1970. ראוי גם לציין את המרקורי קומט, שהיתה למעשה גירסת מרקורי מעט מפוארת לאותה מכונית עצמה. הפלקון יוצרה גם באוסטרליה ובארגנטינה, שם היא זכתה להצלחה מרשימה ויוצרה כמעט ללא שינוי עד שנת 1991 (!!!). הפלקון גם תרמה את כל המבנה הבסיסי שלה ללהיט אחר של פורד, המוסטאנג. הדגמים הראשונים של המוסטאנג היו למעשה "פלקון בתחפושת של מכונית ספורט".

וקצת על כלות השמחה: קיבלנו את פניהן של שתי מכוניות מהדור הראשון, אבל משתי קצוות הקשת: הפלקון סדאן 1960 של בני הספל, הדגם הבסיסי והפשוט, עם מנוע 6 בוכנות ו-4 דלתות, ולעומתה הספרינט 1963 של יעקב ציפורן – דגם ההארדטופ המפואר והחזק עם מנוע V8 וביצועים יפים. המכנה המשותף הוא האהבה של בני ויעקב לדגם הזה, אותו הם זוכרים מילדותם.

הפלקון של בני יובאה לארץ כחדשה, בשנת 60. בני מצא אותה לפני שנים מספר בשדרות, וע"י רכישתה הגשים חלום של שנים.הספרינט של יעקב יובאה מארה"ב, לאחר שהוא חשק דווקא בדגם החזק יותר, בנוסף על הפלקון 6 בוכנות שכבר יש בבית…

ברכות לבני ויעקב!

תמונות מהאירוע

צילום: בני הספל, שלי קליין

 

מתוך פורום מועדון החמש באתר Cars-Forum ומדף הפייסבוק של המועדון