מועדון הרכב והאספנות בישראל

Israel Classic & Collectors Vehicle Club

מועדון החמש הזמין לקבלת פנים לביואיק סקיילארק שנת 1971

הרכב בבעלות חבר המועדון איל ווהל
קבלת הפנים התקיימה במפגש מועדון החמש בנשר
נאום פתיחה וברכות – יו"ר מועדון החמש, נחום קדמיאל,
סקירה היסטורית – קובי מילוא.

לאירוע הוזמנו בעלי רכבים מתוצרת ביואיק מכל שנות הייצור
(גם אלה שאינם חברים במועדון החמש)

Buick Skylark convertible 1971

סקירה הסטורית

מאת קובי מילוא

 

ביואיק נוסדה בשנת 1903 ע"י דייויד דנבר ביואיק, והיא מותג הרכב האמריקאי הוותיק ביותר שעדיין בייצור. לאחר שנה נרכשה ע"י איש העסקים גיימס וויטינג, שהביא לחברה מנהל מוכשר בשם וויליאם דוראנט. הוא פיתח וקידם את החברה וכבר ב-1904 הוציא לשוק את הדגם הראשון, B, שנבנה על-בסיס אב-טיפוס של מכונית מרוץ למרוצי סיבולת. אותו דוראנט רכש על-בסיס ביואיק מותגים נוספים – אולדסמוביל, קדילאק, פונטיאק ועוד, וכך הקים את GM. כידוע, הוא פוטר מ-GM ע"י הבנקים בגלל חובות, הקים את שברולט, ודרך שברולט השתלט חזרה על GM, כולל ביואיק.

לאורך השנים היה ביואיק מותג "חצי-פאר", מתחת לקדילאק ומעל אולדסמוביל, פונטיאק ושברולט. דגמים בולטים שלהם היו הרואדמאסטרים הגדולים של שנות ה-50, הריביירות של שנות ה-60 וה-70, וכמובן הסקיילארק שהוא חתן השמחה היום.

בשונה מהמקובל ב-GM, המותג ביואיק אינו גלובלי ונמכר רק בארצות הברית, קנדה, מקסיקו, סין, טייוואן, קטאר, כוויית וישראל בלבד. השוק הגדול ביותר של ביואיק היום הוא סין, אף יותר מארה"ב. ביואיקים פופולאריים שם עוד מלפני מלחמת העולם ה-2, שאז היו 20% מהשוק.

וקצת על הסקילארק (עפרוני באנגלית) – למכונית היו כמה דורות: הראשון שבהם ב- 1953 (קונברטיבל מפוארת ונדירה), הדור השני יוצר בשנים 61-63 (קומפקטי יחסית עם V8 אלומיניום קטן), והשלישי בשנים 64-72, שכבר גדל לגודל מלא עם מגוון מנועים ומרכבים. הרכב שקיבלנו את פניו הוא קונברטיבל נדיר יחסית, עם מנוע V8 כמובן, בנפח של 350 אינטש קוב, או 5.7 ליטר. דורות מאוחרים יותר יוצרו עד 1998.

לאייל ווהל מכונית סטאנדרד וואנגארד עתיקה, אבל הוא חשק גם במכונית קלאסית גדולה וחזקה יותר, שבה יוכל לנסוע בנוחיות למרחקים ארוכים, עם מזגן כמובן… הביואיק נרכשה בארה"ב במצב שמור מאד ועם קילומטרז' נמוך. לאחר הליך ייבוא הגיעה המכונית לארץ הקודש.

ברכות לאייל!

תמונות מהאירוע

צילום: שלמה דן גדרון

 
 

מתוך פורום מועדון החמש באתר Cars-Forum ומדף הפייסבוק של המועדון

דילוג לתוכן