מועדון הרכב והאספנות בישראל

Israel Classic & Collectors Vehicle Club

מועדון החמש הזמין להשקת פולקסוואגן ווריאנט , 1973
שופצה ע"י חבר מועדון החמש יניק פרל

ההשקה התקיימה במקום מפגש מועדון החמש בצפון

נאום פתיחה וברכות – יו"ר המועדון , נחום קדמיאל
סקירה היסטורית – קובי מילוא.

בעלי פולקסוואגן הוזמנו לארח חברה לרכב המושק.

Volkswagen variant Type 3 1973

סקירה הסטורית

מאת קובי מילוא

חברת פולקסוואגן נוסדה בשנת 1937 כיוזמה של הצורר אדולף היטלר לייצר "מכונית להמונים", שתהיה מסוגלת לשנע משפחה עם 3 ילדים ב-100 קמ"ש, ותעלה פחות מ-1000 מארק. פרדיננד פורשה – המתכנן, התבסס על רעיונות של NSU, Zundapp ו-Tatra ותכנן מכונית בעיצוב בועה המזכיר חיפושית, עם מנוע אחורי בעל קירור אוויר.

לפני מלחמת העולם השניה לא התחיל ייצור משמעותי של רכבים, אלא רק של כמה אבי-טיפוס שכיכבו בסרטי התעמולה הנאצית. במלחמה עצמה, ייצר המפעל בוולפסבורג גרסאות צבאיות של הרכב – קובלוואגן (מין "ג'יפ פיקוד" פתוח) ושווימוואגן (רכב אמפיבי).

לאחר המלחמה, מונה רס"ן איוון הרסט מהצבא הבריטי לשקם את המפעל ההרוס, והוא שיכנע את הצבא הבריטי לקנות מכוניות מתוצרתו כתחבורה לקצינים הבריטים שפעלו בגרמניה לאחר כיבושה ע"י בעלות הברית. בכך הוא למעשה הציל את המפעל מקריסה.

בשנות החמישים זכתה החיפושית לפריחה גדולה ולמוניטין של מכונית אמינה ובעלת ביצועים סבירים. החיפושית יוצרה במעל 20 מיליון מכוניות עד שנת 1977 בגרמניה ועד 2003 במקסיקו.

עם השנים, ניסתה חברת פולקסוואגן לשפר את עיצוב החיפושית ולהפוך אותו ל"מודרני" יותר. בשנת 1961 יצא לשוק ה- Type-3, דגם בעיצוב מודרני, אבל עם מכאניקה המבוססת על החיפושית. בהתחלה יוצר דגם ה- Notchback (דגם סדאן 2 דלתות), בשנת 1962 יוצר ה-Variant (דגם הסטיישן), ובשנת 1965 נוסף ה-Fastback (דגם עם חלון אחורי משופע וספורטיבי יותר). המנועים של דגמי ה- Type-3 היו בנפח 1500 סמ"ק ואח"כ גם 1600, עם מערכת קירור שטוחה (פאנקייק) ע"מ לאפשר בגאז' אחורי. למעשה היו אלו מכוניות עם שני תאי מטען – קדימה ואחורה…

ה- Type-3 זכה להצלחה מסחרית יפה, עם 2.5 מיליון יחידות, מתוכן 1.2 מיליון ווריאנטים. המכונית הוחלפה ב-1973 ע"י הפאסאט, שכבר היתה תכנון מתקדם הרבה יותר עם מנוע והנעה קדמיים.

בישראל זכו המכוניות להצלחה יפה, בייחוד דגמי ה-Variant בקרב בעלי המקצוע… המכונית אפשרה שינוע של המשפחה וגם של הציוד של בעל העסק.

המכוניות שהשקנו היתה פרוייקט-ביכורים משותף של אב ובן – יניק ובנו נתי, שחיפש רכב לעצמו. השיפוץ ארך 5 שנים, כולל צרות עם פקחים ברחוב, חיפוש חלקים בארץ ובחו"ל, והרבה עבודה עצמית.

ברכות ליניק ונתי!

תמונות מהאירוע

צילום: עדי גולדנברג

 
דילוג לתוכן