מועדון הרכב והאספנות בישראל

Israel Classic & Collectors Vehicle Club

21/12/2019 - השקת פיאט 1500 קבריולט משנת 1966 של זמי לוין, במפגש החודשי באשדוד.

מועדון החמש הזמין להשקת פיאט 1500 קבריולט משנת 1966.

הרכב שופץ ע"י חבר מועדון החמש זמי לוין.

ההשקה התקיימה במפגש החודשי של מועדון החמש באשדוד – מתחם ביג פאשן.

לאירוע הוזמנו כלל חברי המועדון ובעלי פיאט אספנות בפרט.

סדר הטקס:
– רקע היסטורי – קובי מילוא
– ברכות – נחום קדמיאל, יו"ר וועד מועדון החמש
– חשיפת הרכב המושק – זמי לוין

Fiat 1500 Cabriolet , 1966

סקירה הסטורית
מאת: קובי מילוא

 

Fiat 1500 Spider 1966

פיאט הוא אחד השמות הוותיקים בעולם הרכב – החברה נוסדה בשנת 1898 ע"י קבוצת משקיעים בראשות ג'יובאני אניילי, והמשפחה מעורבת בניהול החברה עד היום. השם פיאט הוא קיצור של Fabbrica Italiana Automobili Torino , או בעברית "מפעלי רכב איטלקיים בטורינו", היא העיר בה נוסדה החברה ובה נמצא המפעל הראשי שלה עד היום.
החברה יצרה מכוניות לאורך כל המאה ה-20, אבל גם משאיות, אוטובוסים, טרקטורים ומטוסים, והיא אחד הקונצרנים הגדולים באיטליה ובעולם.
במהלך השנים רכשה פיאט מותגי רכב מוכרים נוספים, בעיקר איטלקיים, כמו אלפא-רומיאו, לאנצ'יה, אבארט, וכמובן פרארי, אבל גם את קרייזלר-ג'יפ האמריקאית ולמעשה החברה נקראת היום FCA, או Fiat Chrysler Automobiles. ממש לאחרונה הודיעה FCA על איחוד עם חברת פג'ו-סיטרואן, והן תהיינה יחד חברת המכוניות הרביעית בגודלה בעולם.
עיקר ההתמחות של פיאט היתה מאז ומעולם (וגם היום) מכוניות קטנות חסכוניות, אבל תמיד עם "קסם" וחן מיוחדים והנאה מנהיגה. לכן, פיאט גם הקפידה לאורך השנים לייצר דגמי ספורט מהנים, כמו ה-1500 עליה נרחיב מייד, ונזכיר אחריה גם את ה-850 ספיידר, 124 ספורט, ו-X1/9.
בישראל זכתה פיאט להצלחה יפה – הפיאט העתיקה ביותר בארץ היא טורפדו מודל 1925, שלצערנו לא במצב נסיעה כרגע, אבל כולנו זוכרים גם את הבלילה משנות ה-30, הטופולינו הקטנה, וכמובן את הסדרות המפוארות של שנות החמישים והשישים – 500, 600, 850, 124, ובשנות השבעים גם את ה-127, 131, 132 וכו'.
הדגם שאנחנו משיקים היום נדיר יחסית במושגים של פיאט – יוצרו ממנו רק 34,000 מכוניות. שורשי הדגם נמצאים עוד בפיאט 1100 וה-1200 גראנלוצ'ה (כמו זו שהשקנו לא מזמן). כבר ל-1200 יצרה פיאט דגם ספיידר יפה בעיצוב עצמי, אבל בשנת 1959 קיבלה סדנת פינינפארינה את המלאכה לשדרג אותה לדגם חדש, שצוייד במנועי 1200 משופרים של הגראנלוצ'ה או מנועי 1500 עם גל זיזים כפול שיוצרו ע"י OSCA, יצרנית מכוניות המירוץ המהוללת של האחים מאזראטי. הדגמים האלו מאופיינים ב"גריל כפול". בשנת 1961 שונה העיצוב של החלק הקדמי והמכונית קיבלה גריל רחב ומודרני יותר, כאשר את מנוע ה-1200 הבסיסי החליף מנוע 1500 ואת מנוע ה-OSCA של הדגם הספורטיבי החליף מנוע 1600. המכונית קיבלה עיצוב מודרני יותר, שדומה ל"קו העיצוב" האופייני של פינינפארינה, אותו אפשר לראות גם בפג'ו 404 למשל.
בשנת 1965 הגיעה הוורסיה הסופית, עם גיר של 5 הילוכים ששיפר מאד את יכולת השיוט של הרכב, וזו גם הוורסיה שאנחנו משיקים היום. המכונית הזו הגיעה לארץ בשנת 1971, ככל הנראה ע"י דיפלומט, ונרשמה בישראל בשנת 1974.

זמי לוין, הוא אחד מ"האבות המייסדים" של מועדון החמש, יו"ר לשעבר וגם כיום פעיל מאד בוועד המועדון כמבקר העמותה. זמי תמיד "שיחק" בשני המגרשים – מצד אחד אמריקאיות גדולות, ומצד שני פיאטים קטנים… אחרי מספר שנים עם ה-1100 הקלאסית הוא החליט לשדרג לדגם פתוח וספורטיבי. לאחר תהליך שיפוץ ארוך ומורכב, השיק זמי את הפיאט היפהפייה במפגש ביג אשדוד, בשבת חורפית שמשית ומדהימה עם מגרש חניה מפוצץ במכוניות ובחברים שבאו לכבד את זמי ואת הפיאט. ברכות לזמי ולבלה !

תמונות מהאירוע
צילום: אנדריי נצר, רם מילון

מתוך דף הפייסבוק של מועדון החמש.

דילוג לתוכן