מועדון הרכב והאספנות בישראל

Israel Classic & Collectors Vehicle Club

מועדון החמש המזמין להשקת סוסיתא טנדר משנת 1974
ששופץ ע"י חבר מועדון החמש גיורא פישטיין

ההשקה התקיימה ברחבת החנייה של מפגש מועדון החמש בגעש,

נאום פתיחה וברכות – יו"ר מועדון החמש, נחום קדמיאל,
סקירה היסטורית – בני הספל.

לאירוע הוזמנו בעלי רכבים מתוצרת יצרן הרכב המושק מכל שנות הייצור
(גם אלה שאינם חברים במועדון החמש)

האירוע בחסות חב' קאר איסט בע"מ מקבוצת לובינסקי
יבואנית רכבי MG בישראל

SUSSITA PICK-UP 1974

סקירה הסטורית

מאת קובי מילוא

 

ראשיתה של הסוסיתא במכונית הרליאנט הבריטית, שהורכבה ברשיון במפעלי חברת אוטוקארס בחיפה (לאחר מכן בטירת כרמל) שבבעלות יצחק שובינסקי. מכונית זו לא נחלה הצלחה, בפרט בדגם בעל שלושת הגלגלים, אך יצרה שיתוף פעולה בין אוטוקארס ורליאנט, שהביא להצגת הסוסיתא הראשונה ב-1960. השם "סוסיתא" נבחר בתחרות שמות כלל ארצית, שהזוכה בה קיבל פרס של 500 לירות.

לסוסיתא זו היו 3 גרסאות: "קוביה" מסחרית, סטיישן בעל 3 דלתות וטנדר פתוח. כל הגרסאות צויידו במנוע 997 סמ"ק מתוצרת חברת פורד הבריטית. מנוע זהה היה במכונית הבריטית הפופולרית "פורד אנגליה". המעטה החיצוני של המכונית היה עשוי מפיברגלס (סיבי זכוכית ושרף אפוקסי או פלסטי)במקום מפח. למרות הבדיחות והמיתוסים אודות גמלים שאכלו את מרכב הסוסיתא, הוא היה קל משקל, בלתי מחליד, חזק ומתקדם יחסית לתקופה. הסוסיתא הייתה זולה ממכוניות מיובאות מקבילות, ואף יוצאה לחו"ל במספרים קטנים. שלדת המכונית נבנתה מפלדה והייתה סטנדרטית באותה עת.

מכוניות סוסיתא הוצגו בארצות הברית בשם סברה (Sabra). תחת השם סברה יוצר גם דגם ספורטיבי של מכונית הסוסיתא – הסברה ספורט. זו הייתה מכונית ספורט דו-מושבית (רוֹדסטֶר) קטנה שהוצגה בדגם פתוח או בעל גג קשיח, וצוידה במנוע בנפח 1,700 סמ"ק עם הספק של 63 כ"ס של פורד קונסול. בסך הכול יוצרו 171 מכוניות סברה ספורט במשך מספר שנים, כיום הן נחשבות לפריטי אספנות בכל העולם. רובן מצויות בישראל ובבלגיה.

בשנת 1962 הרחיבה אוטוקרס את קשת דגמיה, והציגה (תחילה כאב-טיפוס מתוצרת בריטית) את ה"כרמל", סדאן קטנה בת שתי דלתות. בשבע השנים הבאות התעצמה אוטוקרס, והציגה קשת רחבה של מכוניות זולות, בעיקר לעבודה, וכן מכונית משפחתית מתוצרת Triumph הבריטית. הסוסיתא עצמה עברה עדכון מקיף בשנת 1965, ואחר כך ב- 1968, כטנדר. מכוניות סוסיתא רבות שימשו את המממשלה, את קציני צה"ל ואת השוק הפרטי. דגמים משופרים עם מנועי טריומף (בנפח 1,146 סמ"ק, והחל משנת 1968 גם 1,296 סמ"ק בציון הדגם "13/60") הוצגו בשנים שלאחר מכן בשמות "כרמל" (סדאן שתי דלתות עם מנוע פורד 1,200 סמ"ק), "כרמל דוכס" (1964 דגם משופר עם מנועי טריומף) ו"גלבוע" (סדאן 4 דלתות עם מנוע טריומף 1,500 סמ"ק), וטנדר המבוסס על הכרמל שנמכר בעיקר לצבא.

הדגם האחרון היה "רום כרמל" (1975) שצוייד בתחילה במנוע פורד 1,300 סמ"ק והחל בשנת 1978 במנוע הילמן לא מוצלח במיוחד. הדגם יוצר עד 1981, אז נסגר מפעל אוטוקארס.

טנדר שהשקנו באירוע הוא משנת 1974, עם מנוע טריומף 1300.

ברכות לגיורא!

תמונות מהאירוע

צילום: יהורם רושו

 
 

מתוך פורום מועדון החמש באתר Cars-Forum ומדף הפייסבוק של המועדון

דילוג לתוכן