מועדון הרכב והאספנות בישראל

Israel Classic & Collectors Vehicle Club

מועדון החמש הזמין להשקת ב.אם.וו 700 משנת 1961

שופצה ע"י חבר מועדון החמש – זמי זמר

ההשקה התקיימה ברחבת החנייה של מפגש מועדון החמש בגעש,
נאום פתיחה וברכות- יו"ר מועדון החמש, נחום קדמיאל.
סקירה הסטורית – חן פרחי

לארוע הוזמנו בעלי רכבים מתוצרת ב.אם.וו מכל שנות הייצור
(גם אלה שאינם חברים במועדון החמש)

סקירה הסטורית

מאת רוני מילוא

חברת (BMW (Bayerische Motoren Werke נוסדה בשנת 1916 במינכן. בזמן מלחמת העולם הראשונה ייצרה החברה מנועי מטוסים, ומכיוון שלאחר המלחמה נאסר עליה לעסוק בייצור מטוסים, עברה בשנת 1923לאופנועים. כאן נכנס לסיפור ברנש יהודי בשם יעקב שפירא, שהיה מיליונר רציני בגרמניה של אותן השנים וישב במועצת המנהלים של BMW. הוא זה שדחף את החברה בשנת 1929 לייצר מכוניות, כשההתחלה היתה צנועה – BMW הרכיבה מכוניות אוסטין 7 תחת רישיון, והן נקראו Dixie.

במשך שנות השלושים החברה ייצרה כבר דגמים עצמאיים משלה, שהידוע בהם הוא ה-328 הפתוח שגם זכה במרוצים רבים.

לאחר מלחמת העולם ה-2 החלה BMW בייצור מחדש של כלי רכב, כאשר בשנות החמישים אפשר לומר שהיה בה בילבול מסוים – מצד אחד, מכוניות פאר מרשימות כמו ה-501, עם מנוע V8 מאלומיניום, הרבה פאר, ומחיר אסטרונומי, ומצד שני ייצרה BMW את האיזטה הזעירה, ואחריה את ה-700 הקטנה, שנרחיב עליה בהמשך.

רק בתחילת שנות ה-60, עם תחילת ייצור ה"נוייה קלאס", הסידרה החדשה של ה-1500, הצליחה BMW להתמקד. החברה מייצרת מאז מכוניות ספורט-סדאן-פרמיום ספורטיביות, כמו גם דגמי קופה וקבריולה. משנות השבעים פיתחה החברה סדרות רבות שנמצאות עימנו עד היום – 3, 5, 7, 6, 8 וכו'. BMW נחשבת כיום לאחת היצרניות המשובחות בעולם למכוניות ספורט-סלון-פאר, וגם קו האופנועים שלה ממשיך לשגשג.

ונחזור לכוכבת ההשקה – ה-700 היתה מכונית חשובה מאד בהיסטוריה של BMW, משום שלמעשה היא הצילה אותה מפשיטת רגל לאחר ההפסדים הכספיים שנגרמו לחברה כתוצאה מייצור מכוניות הפאר בשנות ה-50. ה-700 החליפה את האיזטה כדגם בסיסי, אבל זו כבר היתה מכוניות רצינית ולא מין "בועה על גלגלים" כמו האיזטה. המכונית יצאה לשוק בשנת 1959, והיתה ה-BMW הראשונה במבנה אחוד (מונוקוק). המנוע נלקח היישר מקו האופנועים של החברה – זה היה בוקסר מקורר אוויר שהותקן מאחור, עם שני צילינדרים בנפח של 697 סמ"ק והספק של 30 כ"ס. המרכב תוכנן ע"י מיקלוטי האיטלקי, והיו שני דגמים – קופה קצר, וסדאן מעט יותר ארוכה. כדאי לציין שלמכונית היה "דיינוסטארט" – הדינמו שימש גם כסטארטר של המכונית…

לאורך 5 שנות ייצורה של המכונית היא זכתה לשידרוגים ולתתי-דגמים נוספים, שבין הנדירים שבהם הוא הקונברטיבל הפתוח. ה-700 זכתה גם להצלחה יפה במסלולי הראלי. הייצור הסתיים בשנת 1965 עם188,211 רכבים שיוצרו – מספר נאה. בשנת 1965 BMW כבר היתה עסוקה בייצור ה-1500 המצליחה, ולמעשה לא חזרה יותר לייצר מכוניות קטנות עד שרכשה את המותג MINI בשנות ה-2000.

בישראל זכתה ה-700 להצלחה יפה, והיו אפילו ניסיונות של אוטוקארס ואילין להרכיב אותה כאן. המכונית שהשקנו, של זמי זמר, יובאה לכאן בשנת לידתה. זמי רכש אותה לאחר שנים של הזנחה, כולל הצפה של המכונית כאשר נחל הקישון עלה על גדותיו ובעיות של רישום ואיתור הבעלים – אולם לאחר מסע תלאות של ביורוקרטיה ושיפוץ יסודי, המכונית חזרה לכבישי ישראל בהשקה חגיגית. מאוחר יותר, גם זכתה המכונית בגביע הנודד ע"ש שאול גלאי – תחרות השיפוץ הדו-שנתית של המועדון.

ברכות לזמי !!!

תמונות מהאירוע

צילום: בני הספל, צביקה מרגלית

 

מתוך פורום מועדון החמש באתר Cars-Forum ומדף הפייסבוק של המועדון

דילוג לתוכן