מועדון הרכב והאספנות בישראל

Israel Classic & Collectors Vehicle Club

מועדון החמש השיק אופל רקורד משנת 1981

הרכב שופץ ע"י חבר מועדון החמש – דורון גלקין
לזכר ברוך גלקין

ההשקה התקיימה ברחבת החנייה של היכל הספורט נוקיה
נאום פתיחה וברכות – יו"ר מועדון החמש, נחום קדמיאל.
סקירה היסטורית – קובי מילוא.

לאירוע הוזמנו בעלי רכבים מתוצרת אופל מכל שנות הייצור
(גם אלה שאינם חברים במועדון החמש)

OPEL RECORD 1981

סקירה הסטורית

מאת: קובי מילוא

השקה הזו מיוחדת – פעם ראשונה שהשקנו אופל, וזהו הרכב הכי צעיר שהושק במועדון אי-פעם. לקינוח, יש לנו גם סיפור מרגש מאחור…

חברת אופל היא אחת הוותיקות בעולם הרכב – היא הוקמה ע"י אדם אופל ברוסלהיים שבגרמניה בשנת 1862, ועסקה בייצור מכונות תפירה. לאחר מכן עברה החברה לייצור אופניים, ובשנת 1899, לאחר מותו של אדם אופל, החלו שני בניו בייצור מכוניות. בהתחלה היו אלה מרכבים של אופל על שלדות של דארק הצרפתית, ואח"כ תכנונים עצמאיים. החברה התפתחה, והיתה היצרן הגרמני הראשון שהכניס פס ייצור מודרני, ובשנת 1928 החזיקה כמעט 40% מנתח השוק בגרמניה. ג'נרל מוטורס האמריקאית ראתה, התרשמה, ובשנת 1929 רכשה את אופל והיא בבעלותה עד היום. בשנות מלחמת העולם ה-2 ייצרה אופל כלי רכב לצבא הגרמני. לאחר הכיבוש הרוסי של מזרח גרמניה, המפעל בברנדנבורג עבר "קומפלט" לרוסיה, והקאדט שלפני המלחמה החלה להיות מיוצרת בתור מוסקביץ'… המפעל ברוסלהיים שוקם, ייצר בהתחלה משאיות "בליץ" ואח"כ החל שוב לייצר מכוניות נוסעים, בהתחלה האולימפיה הקטנה ואח"כ הקפיטן. בשנות החמישים, השישים והשבעים ייצרה אופל מגוון מכוניות משפחתיות, סולידיות וקשוחות. הליין החל בקאדט הקטנה, הרקורד הבינונית, הקפיטן והאדמירל, וגם סנטור ודיפלומט. המכוניות זכו גם להצלחה גדולה בארץ.

וקצת על הרקורד, כלת השמחה: המותג רקורד חוגג שנה הבאה 60 (!) שנים והפך ברבות השנים לאחד המותגים הנמכרים ביותר בעולם הרכב. הרקורד מוצבה כמכונית משפחתית גדולה למדי, שמרנית בעיצובה ועוד יותר שמרנית במכלוליה המכאניים. כבר בשנת 53' הוצגה בגרמניה לראשונה האולימפיה רקורד, ואחריה האולימפיה רקורד P1 ו-P2 בעלת השמשה הקדמית הפאנורמית. בשנת 63' החלה אופל להשתמש בשם רקורד לבדו, והחלה גם ספירת הדגמים באותיות. הראשונה היתה הרקורד A שיוצרה בין השנים 63 ל- 65, אח"כ הרקורד B שיוצרה בין 65 ל-66 (והיתה בעצם מתיחת פנים ל-A). בשנת 67 הוצגה הרקורד C שיוצרה עד 71, אותה החליפה הרקורד D שיוצרה בין 72 ל-77 ואותה החליפה הרקורד E שיוצרה משנת 77 עד 86.
הרקורד זכתה להצלחה גדולה מהיום בו הוצגה, והקהל הגרמני השמרן קנה אותן בהמוניו, כשעיקר הלקוחות היו בני מעמד הביניים שמכונים גם "הצאוורון הכחול".
בשל פשטותה המכאנית, הרקורד נודעה כמכונית אמינה מאד, פשוטה וזולה לתחזוקה, ולכן זכתה להצלחה כה גדולה. המנועים היו בנפחים של 1,500 עד 2200 סמ"ק. היו גם דגמי 6 בוכנות שבתחילה נקראו רקורד 6-L, ואח"כ הפכו לקומודור, וגם דגמי דיזל. תיבות הילוכים היו 3 ו-4 הילוכים, או אוטומטית 3 הילוכים.

המכונית שאנו משיקים היום היא מדגם E שהוא האחרון בשושלת המפוארת הזו.
המכונית החדשה עוצבה ע"י אופל עצמם, כהרגלם, והציעה מראה מודרני ונאה עם מרווח פנים גדול. יש לה מנוע 1700 סמ"ק וגיר אוטומטי. בסוף 86' הופסק ייצור הרקורד והיא הוחלפה באומגה החדשה.

הרכב שאנחנו משיקים היום נרכש כחדש בישראל ע"י חבר טוב של ברוך גלקין ז"ל, אביו של דורון. לאחר 10 שנים הוא העניק את הרכב במתנה לברוך, שהחזיק ברכב עד למותו בשנת 2007, כשהוא שומר עליו ומתחזק אותו במו-ידיו. לאחר פטירתו של האב, החליט דורון לקחת את הרכב אליו לקיבוץ, ולשפץ אותו כמחווה לאב שכה אהב את הרכב. התוכנית היתה להחזירו לכביש עם הגיעו למעמד "אספנות", ולשפץ אותו למצב מכובד. כמו בכל שיפוץ, עבר דורון תלאות רבות, עם בעלי מקצוע רשלנים, ואחריהם בעלי מקצוע צדיקים שגם תקנו את הנזקים של קודמיהם… מסתבר שכבר לא קל להשיג חלפים לרקורד, לפחות בארץ, והתהליך גם כלל רכש מסובך של חלקי קוסמטיקה בגרמניה. עם הרבה עזרה של חברים והרבה השקעה, סיים דורון את הרכב. הרקורד הזו התחילה את חייה בצבע לבן, אבל במהלך השיפוץ נצבעה בשחור מבריק, עם ריפודי בז' אלגנטיים. למעשה, שיפץ לו דורון לימוזינה קטנה, להנאתו, להנאת המשפחה, ולזכרו של אבא. ראוי לציין שהמנוע של הרקורד גמע כבר 800,000 ק"מ, ולא נפתח.

ברכות לדורון !

תמונות מהאירוע

צילום: שלמה דן גדרון

 

מתוך פורום מועדון החמש באתר Cars-Forum ומדף הפייסבוק של המועדון

דילוג לתוכן