מועדון הרכב והאספנות בישראל

Israel Classic & Collectors Vehicle Club

מועדון החמש הזמין לקבלת פנים לסיטרואן דה-שבו משנת 1981

הרכב יובא ע"י חבר מועדון החמש – ישראל לסטר

ההשקה התקיימה במפגש מועדון החמש הצפוני בנשר בצפון
נאום פתיחה וברכות – יו"ר מועדון החמש, נחום קדמיאל.
סקירה היסטורית – שמרון אנגל.

לאירוע הוזמנו בעלי רכבים מתוצרת סיטרואן מכל שנות הייצור
(גם אלה שאינם חברים במועדון החמש)
חברי מועדון הדה-שבו הוזמנו לחבור לאירוע מועדון החמש בנשר

סקירה הסטורית

מאת: שימרון אנגל, כתב: קובי מילוא

ההיסטוריה של חברת סיטרואן החלה בשנת 1919, כאשר היא הוקמה ע"י אנדרה סיטרואן – מהנדס, ממציא ברוך-כשרונות ויזם. בשנת ייסודה של החברה יוצר הדגם הראשון TYPE A , ובשנת 1921 הופיעו מוניות סיטרואן הראשונות ברחובות פריס.

אנדרה סיטרואן מייסד החברה, פעל רבות ובהצלחה בהטמעת המוצר בתודעת הציבור, ועסק לא מעט ביח"צנות – בשנת 1922 נראה מטוס בשמי פריס שצייר בעשן את השם סיטרואן ובשנת 1925 הואר השם סיטרואן על "מגדל אייפל" באמצעות 200,000 נוריות ועשרות ק"מ של כבלי חשמל.

סיטרואן היתה ידועה תמיד בחדשנות ובמקוריות שלה, והיתה הראשונה להציע לציבור הרחב חידושים כמו הנעה קידמית במכונית זולה יחסית, מבנה מונוקוק ועוד.

שמות מוכרים לכולנו הם דיגמי הטרקסיון, ה-DS עם המתלים ההידרופנאומטיים (שהופיעו גם בטרסיון בשנתה האחרונה), וגם אחריהם שמרה סיטרואן על החדשנות והאוונגרדיות של דגמיה, כדוגמת הGS, CX, XM וכו'.

לפני מלחמת העולם השניה החליטו בסיטרואן לתת פתרון מוטורי זול לאוכלוסיה הכפרית של צרפת, שעד אז נסעה על כבישים גרועים עם סוס ועגלה.

כולם מכירים את אחת מדרישות התכנון של המכונית – לעבור בשדה חרוש עם סל ביצים בלי שאף אחת תישבר… יוצרו כמה אבי טיפוס לפני מלחמת העולם השניה, והם הוחבאו במלחמה מהנאצים. לאחר המלחמה שבה סיטרואן לפרוייקט, והתוצאה הפכה לאגדה מוטורית – סיטרואן דה-שבו, שקיבלה את שמה ע"ש קבוצת המיסוי שבה היה הדגם הראשון – שני כוחות סוס פיסקאלים. יותר מ-3.8 מיליון יוצרו עד 1990, והמכונית שמרה על התכנון הבסיסי עד סוף הייצור.

מה היה בה: מנוע קירור אוויר צנוע ואמין, בהתחלה בנפח 375 סמ"ק, שהלך ועלה עד 602. הנעה קדמית, מתלים נפרדים לארבעת הגלגלים, ומבנה פשוט וחזק. נזכיר גם גירסאות נוספות – את דגם הסהרה עם שני המנועים, את הקמיונט המסחרית, המהרי הפתוחה, והדיאן – שהיא גירסה קצת יותר מרובעת ומודרנית של הדה-שבו, ויוצרה במקביל לדגם הקלאסי בשנים 1967-1983.

ישראל לסקר פגש בפריס את הדה-שבו שאת פניה קיבלנו. היא היתה שייכת לקרובת משפחה, ונסעה מעט מאד קילומטרים מאז יום ייצורה. כשהגיעה המכונית לפירקה (כלומר, הגיעה לגיל אספנות), ייבא אותה ישראל לארץ הקודש, וכך זכינו לדה-שבו יפה ומקורית, כמו ביום שיצאה את שערי מפעל סיטרואן.

ברכות לישראל !!!

תמונות מהאירוע

צילום: עדי גולדנברג, שלומי יצחקי

 

מתוך פורום מועדון החמש באתר Cars-Forum ומדף הפייסבוק של המועדון

דילוג לתוכן