מועדון הרכב והאספנות בישראל

Israel Classic & Collectors Vehicle Club

מועדון החמש השיק וולוו 164 משנת 1973,
ששיפץ חבר מועדון החמש – תומר סויסה.

חברים בעלי וולוו הוזמנו להגיע לסידור תצוגה נאה באירוע.

VOLVO 164 1973

סקירה הסטורית

מאת קובי מילוא

חברת וולבו נוסדה ב-10 באוגוסט 1926 בעיר גוטנבורג כחברת-בת של יצרן המיסבים SKF. פירוש השם וולבו בלטינית הוא "אני מתגלגל" או "אני פונה". השם וולבו נרשם כסימן רשום במאי 1911 כחברת בת של SKF-AB מתוך כוונה לשמש כשם עבור סדרה מיוחדת של מיסבים כדוריים. ברם, השם וולבו שימש רק זמן קצר למטרה זו שכן SKF החליטה להשתמש במותג SKF עבור כל המיסבים שהיא יצרה. ב-10 באוגוסט 1926 החליטו מנהל השיווק של SKF, אסאר גבריאלסון, והמהנדס גוסטב לרסון, לייסד עסק לייצור מכוניות כחלק מקבוצת SKF. הם רצו לייצר מכוניות שיתאימו יותר לאקלים השבדי הקשה ממכוניות הייבוא האמריקאי שהיו נפוצות בשבדיה באותן השנים. לאחר מספר שנים מכרה SKF את מניותיה בוולבו.

סדרת המכוניות הראשונה שייצרה וולבו, נקראה ÖV4 ("עגלה פתוחה – 4 צילינדרים") והושקה ב-14 באפריל 1927. מ-1927 עד 1929 ייצרה וולבו רק 996 מכוניות. סדרת ÖV4 הוחלפה על ידי הדגם PV651 באפריל 1929. ההצלחה הרצינית הראשונה של וולבו בייצור מכוניות היתה עם דגם ה-PV444, שהושק בספטמבר 1944. סידרה זו גם פתחה את שערי השוק האמריקאי בפני וולבו, ומאז ועד היום זהו שוק חשוב ביותר עבור המותג השבדי. ההמשך היה עם סידרת ה- PV544, ואחריה בשנת 1959 סידרת ה-122, הידועה בכינוי אמזון. בשנת 1961 יצאה וולבו מהשיגרה של המכוניות הקשוחות והסולידיות, וייצרה גם דגם ספורט יפה, P1800.

בשנת 69' הושקה בשבדיה הוולבו 164, גירסת 6 בוכנות של ה-144 (מחליפת ה-122, שהוצגה שנתיים וחצי לפני כן). וולבו רצו לפנות לפלח שוק יוקרתי וגבוה יותר מזה של ה-144, והפתרון היה הכנסת מנוע גדול יותר ורמת איבזור והידור גבוהות יותר. מאחר והמנוע הגדול ביותר של וולבו באותה תקופה היה ה-B20 ששימש את ה-144 הגו בוולבו רעיון ייחודי: הם בנו מנוע 6 בוכנות טורי, שלא היה אלא מנוע "2000 וחצי", פשוטו כמשמעו. למנוע ה-4 בוכנות נוספו עוד שתי בוכנות, והנפח עמד על 3000 סמ"ק. מאחר ומנוע ה-6 בוכנות היה ארוך ב- 50% ממנוע ה 4 בוכנות, נאלצו בוולבו לשנות את חזית המכונית ואת ה"גריל" ולהאריך את תא המנוע. המכונית כונתה 164 (סדרה 100, 6 בוכנות, 4 דלתות), וזכתה להצלחה יפה. ל-164 בגירסת המאיידים היה הספק של 125 כ"ס וביצועים טובים, ואילו גירסאות ההזרקה האירופאיות הגיעו להספק מכובד של 158 כ"ס, ובגירסאות הידניות הן הפגינו ביצועים מצויינים. למעשה, ה-164 המוזרקת היתה המכונית המהירה ביותר של וולבו עד הצגת ה- 850 T5.
ה-164 נמכרה מצוין והשלימה היטב את ה-144.

המכונית נשארה בייצור עד שנת 1974, שאז שידרגה וולבו את ה-144 לסידרה הבאה, ה-244. במקביל, הפכה ה-164 ל-264, אבל זו כבר היתה מכונית שונה עם הגה מסרק ומנוע V6.

וולבו 164 נחשבת עד היום למכונית יפה, חזקה ומהודרת, מהטובות שיוצרו ע"י הקונצרן השבדי.

ברכות לתומר! 

תמונות מהאירוע

צילום: רם מילון

 
דילוג לתוכן