מועדון הרכב והאספנות בישראל

Israel Classic & Collectors Vehicle Club

מועדון החמש הזמין להשקת רנו 15 TS שנת 1973

הרכב שופץ ע"י חבר מועדון החמש – בני לוי.
האירוע התקיים ברחבת החנייה של היכל הספורט נוקיה,

נאום פתיחה וברכות – יו"ר מועדון החמש, נחום קדמיאל.
סקירה היסטורית – קובי מילוא.

חברים בעלי דגמי רנו מכל שנות הייצור הוזמנו לסידור תצוגה מכובדת באירוע.

RENAULT 15 TS 1973

סקירה הסטורית

מאת קובי מילוא

חברת רנו היא אחת היצרניות הוותיקות בעולם הרכב. החברה נוסדה בשנת 1899 ע"י האחים רנו, לואי, מרסל ופרננד, והיתה בבעלות המשפחה עד מלחמת העולם השניה. אח"כ החברה הולאמה, וכיום היא חברה ציבורית, בשותפות עם ניסן היפנית.
לאורך כל המאה ה-20 יצרה רנו מגוון של דגמים, החל מדגמים קטנים וחסכוניים, משפחתיות, דגמי פאר, משאיות ואוטובוסים. גם דגמים ספורטיבים רבים יצרה החברה, ואחד מהם אנחנו עומדים להשיק היום.
מכוניות רנו זכו תמיד להצלחה בישראל, ואפילו הורכבו כאן בסוף שנות החמישים – רנו CV4, דופין, ופורגונט, ובשנות השישים זכו כאן להצלחה דגמי הרנו 4,6,8,10, ואח"כ גם 12, 16, 9, 11, 5, 19, 20, 30, 21 – רשימה ארוכה ומכובדת. רנו ממשיכה למכור היטב בישראל גם היום, ומכוניותיה הן מחזה נפוץ על כבישי ישראל.

וקצת על המכונית שמושקת כאן היום – בשנת 1970 יצאה רנו עם שני דגמים ספורטיביים שמבוססים על רצפת הרנו 12 – ה-15 וה-17. ההבדל היה בעיקר בעיצוב החלונות בצד, כאשר ה-15TL צויידה במנוע 1289 סמ"ק של הרנו 12, ואילו ה-15TS וה-17 צויידו במנוע גדול יותר, 1565 סמ"ק בהספק של 90 כ"ס שהגיע מהרנו 16, וזה גם המנוע שבמכונית שלפנינו. כדאי גם להזכיר את ה-17 גורדיני, שהיה בה מנוע גדול יותר, 1665 סמ"ק, עם 108 כ"ס.
שני הדגמים, ה-15 וה-17 יוצרו עד שנת 1979, ואז הוחלפו ע"י הרנו פואגו. בסה"כ יוצרו כ-210,000 רנו 15, וכ-92,000 רנו 17.

בני לוי, הבעלים המאושר של המכונית שלפנינו, הוא אחד מוותיקי המכונאים בארץ ועבד במוסך המרכזי של רנו לפני עשרות שנים, כך ששיפוץ של רנו לשימושו הפרטי הוא מעין סגירת מעגל. בני הוא דמות מוכרת בקרב אספני הרכב, ופעיל במיוחד בפורום של מועדון החמש, כאשר בלשונו הציורית הוא נותן עצות רבות וסיוע מקצועי רב לחבר'ה הצעירים שעושים את צעדיהם הראשונים בעולם אספנות הרכב.

בני רכש את המכונית לפני כשנתיים, ובזמן מהיר יחסית ביצע בה שיפוץ כללי ומקיף – הרכב פורק לחלוטין, וכל מכלול שופץ למצב חדש. מנוע ה-1565 סמ"ק שופץ לחלוטין ושופר, הרנו זכתה לקבל גם גיר של 5 הילוכים מרנו 18, הצתה אלקטרונית, וגם מזגן, כדי לשמור על בני רגוע ויבש בימי הקיץ החמים. גולשי הפורום ראו את התקדמות התהליך בתמונות, והתוצאה היא לא פחות ממרשימה ביותר.

ברכות לבני ולמשפחה.

פרטים על השיפוץ – תמונות, הסברים ותגובות. בשרשור מאת בני לוי באתר CarsForum
 

תמונות מהאירוע

צילום: לי נזירי, רם מילון

 
דילוג לתוכן